Excell system

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
man vinner inga hästar på att bara byta slutburken eller ? undrar om det är nån som kört med excell och hur stor skillnad det är mot orginal. Värt att byta ? vi snackar nytro här... (Fan jag lägger upp trådar hela tiden, är så osäker på allt)

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Effekten är ingen större skillnad, det du vinner med att byta slutburk är "fränare" ljud samt en hel del vikt. Orginal dämparen är skit-tung (5kg), men det måst einte vara ett dyrt Excell system. Funkar lika bra med en gammal mc-dämpare. Men man kan även fixa lite med drevning och variator om man tycker den känns slö.

Vill man ha mer pulver i en Yamaha är det inget som slår en turbo, svårt att få samma effektökning för dom pengarna.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Citerar Andhexx
Sv: Excell helsystem till Nytro
Aa visst men du har även vikt med ? det är lite lättare ? Slår du ut Xtx orginal alltså 130hk/276kg Så får du 0,47hk per kilo... man kan inte bara kolla hk utan även om den är lättare. säg att det väger 11 kilo mindre då får vi 145hk/265kg 0,54hk/per kilo. Ganska bra procent ökning ?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Som MarkusX nämner så ger slutburk inte speciellt mycket. 2-3hk och ett fränare ljud. Excell gör inte enbart slutburkar till Nytro. Dom gör ett helsystem som innehåller grenrör och slutburk, samt även bara ett grenrör som passar in i original slutburk eller annan eftermarknadsslutburk. Det ger helt klart effekt! Kör du det tillsammans med K&N-filter och en Power Commander så kan du nog plocka ut 11-12hk till. Jag har provat alla dessa kombinationer som jag nämt ovan och det jag kör med nu är Excell-grenrör, original slutburk, K&N-filter och Power Commander. Väldigt nöjd med denna setup. Varför jag valde originalslutburk till sist var för att jag helt enkelt blev less på ljudet. Slutburken ger som sagt så lite i alla fall så det var inte riktigt värt det. Visst, det är ett fränt ljud men kör man mycket och länge så blir man trött i öronen till sist. Lite prisuppgifter:

Excell helsystem: ca 9500kr
Excell grenrör: 5500kr
K&N-filter. 3000kr
Power Commander: 3700kr

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Är det besvärligt att själv montera dit excellsystem? Bör man lämna in den kanske...?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Är det besvärligt att själv montera dit excellsystem? Bör man lämna in den kanske...?
Inte besvärligt om du inte har tummen mitt i handen men visst, det är en del skruvning. Du måste bort med dyna å tanken för att komma åt grenröret. 2-3 timmar så har du bytt.

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Måste bara medela att jag skruvade dit excellsystemet ikväll, Jäklar va bra de blev!!! =D

J

Jona$

Men komigen. över 20loppor för att placera ut ca 10-12hk? halvägs pengamässigt till ett turbokit. säg 7-11k mer om man finner ett beg.