Exciter med förgasarproblem?

trollkarlen

Medlem
27 feb 2009
16
0
1
överallt
Har en exciter -90 utrustad med en decker pipa som "äter" stift.

När man kör sakta med den ett tag börjar den bara bludra när man gasar.
Om man inte lyckas få den att varva ut genom att pumpa på gasen, så är enda alternativet att byta stift.
Stiftet är blött och svart.

Den går hur bra som helst när den är kall.
Samt att den går bra på fullvarv, då är stiften precis som dom ska vara.

Har kollat choken och den ligger inte på.

/T

trollkarlen

Medlem
27 feb 2009
16
0
1
överallt
Sv: Exciter förgasar problem

Ska testa återkommer.

Kan inte vara nått me att det är fel nål eller nål rör ?
För jag pratade med en mek om hur man skulle bestycka den med pipa (köpte den med pipan på).
Han pratade om att man skulle bestycka upp den och byta nål och nål röret, har för mig att det satt på det han föreslog.
Men kan ha glömt att kolla nålen då(Detta var i fjol).

/T

trollkarlen

Medlem
27 feb 2009
16
0
1
överallt
Japps :)
Har inte kört värsting mycke de senaste åren.

Den går ju och bra som tusan bara inte om man fis kör en längre sträcka eller låter den gå på tomgång.

Efter ett tag så surar den som ihop, stiften blir svarta och blöta.
Då slutar den vilja varva upp speciellt med motstånd, kan funka att varva ur den om det finns nånstans med lätt före och på det sättet bränna ur stiften.

Testade sen innan efter tips här att gå ner till 38 på lågfartarna.
Måste ja gå ner ännu mera ?

Alla tips är välkomna.

PS.
Så jobbigt att behäva ligga på full speta hela tiden :madgrin:

/T

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Men hur mycket har du provat skruva ut luftskruvarna? Mer en 2 varv ut är väl iof inte rekommenderat men...

trollkarlen

Medlem
27 feb 2009
16
0
1
överallt
Har väl inte testat skruva ut dom riktigt så långt.
Kör tyvärr för det mesta den sämsta tiden just runt våren när det är som varmast oxå :(

Är på varmare bred grader nu men ska skruva dom till max å se vad som händer, tack för tipset!

/R

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Skruvar du ut dom max så lossnar dom, så det är inte så bra. Men min rekommendation är att skruva in dom i botten (räkna också då vad dom stod i), sedan ut 2-varv och se vad som händer. Får den fortfarande fett så får du nog minska lågfartsmunstycket ännu mer.

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Dvs, clipsen satt på högst upp på nålarna?

Om jag vore du skulle jag tagit lös förgasarna och blåst rent alla munstycken och kanaler med tryckluft, därefter ställt allt i original-läge. Munstycken, nålläge, luftskruv osv. Sedan kolla att förgasarna är synkade genom att kontrollera att du har exakt samma spel på vajrarna. Jag trodde ett tag att min exciter gick för fett på låg gas, men det visade sig vara olika spända vajrar, dvs förgasarna var osynkade.

trollkarlen

Medlem
27 feb 2009
16
0
1
överallt
Redan kollat synkningen och rensat förgasarna, så de tror ja inte det är.
Det är pipa på den å va ja förståt ska det vara lite extra klurigt att få dom att gå bra då.

Testade även gå ner på huvudmunstycket å då gick den bättre på låga surade aldrig i hop men då gick den för klent på höga varv.

/T