exciter sx

mrberka

Medlem
19 sept 2009
22
0
1
Skellefteå
har tänkt byta bort orginalmattan på min exciter sx -93 efter lång och trogen tjänst, Jag fungerar på att sätta på en bättre begad 32. måste jag dreva om för att skoter ska fortsätta gå bra???

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Det är inte säkert, kan räcka spänna på secvariatorn, men det är bara prova du märker det ganska fort, ska du dreva ner ta en eller 2 kugg uppe

lillfaagge

Aktiv medlem
31 mar 2008
64
0
6
Luleå
det behövs verkligen inte :) jag har en 32as på min ex 570 II och jag behövde bara stoppa på mattan =) Sen har du ju en motor som klarar allt, det är ju en yamma!

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Jag har en förlängd Exciter (ST) årsmodell -93, och har precis bytt till en 32 mm matta från en RX1 Warrior.
Det jag upptäckte var att den precis tar i kylelementen i bandtunneln i framkant, den sista centimetern.
Det kändes inte helt klockrent, så jag har kapat ner kammarna 3 mm, dock endast de kammar som som är berörda.
Kan vara bra som en erfarenhet för andra som funderar på mattbyte på en sådan maskin.
M.V.H
/Tobias

Last edited:

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Tack för tipset.
Jag har faktiskt funderat på att flytta boggien lite.
Fram är det inte nödvändigt egentligen, det som är problemet är vinkeln in mot drivhjulen i ovankant.
Så det som skulle fungera, tror jag, är att tillverka nya fästen baktill, för att kunna flytta ner den lite, och så måste man även flytta "hjälpaxeln" mitt i bandtunneln, för att ändra mattans vinkel in mot drivhjulen.
Tyvärr finns det inte plats för nya hål i originalfästena, sä man måste tillverka nya.
Framtill tror jag inte att man behöver göra någonting, möjligen släppa på balataremmarna lite, för att vinkla ner den, men det är tveksamt.
Det som är positivt är att jag samtidigt får en något högre maskin, och det kan kanske göra någonring för egenskaperna i lössnö, vem vet...
M.V.H
/Tobias