ext 530 motorstörning

subban

Medlem
28 okt 2013
22
0
1
föllinge
ext 530, jag har komp på båda cylindrarna och bränsle får den som den ska men den går lite oroligt på tomgång,låter som om den inte riktigt går på båda cylindrarna men drar jag av tändhatten på en så går den på andra,men så fort jag gasar låter det nästan som den blir kvävd på en cylinder och stiftet blir blött,kommer jag över 5000 varv går den bra.jag har provat byta plats på tändkablar,förgasare,stift,ingen skillnad märks, vad kan reedventilerna ge för symtom? jag har kollat dom så gott det går,men dom går inte byta utan att ta lös cylindrarna. vad kan cdi boxen ge för symtom? jag trodde att om den var trasig så var skotern stendöd eller?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det alltså samma cylinder som krånglar hur du än byter plats på delar?
Möjligen kan man misstänka tändspolen - överslag mellan någon punkt på sekundärlindningen och primären eller jord. En dubbeltändspole för en tvåcylindrig motor har ju sekundärlindningen helt isolerad från jord, så om det blir ett avbrott i kretsen genom att man lyfter ena tändhatten, borde även det andra tändstiftet bli utan gnista.

Det finns en hel del komponenter i en CDI-box, och beroende på vilken av dem som går sönder så kan det bli olika felsymptom.
 

subban

Medlem
28 okt 2013
22
0
1
föllinge
ja, det är samma cylinder som krånglar,provat annan tändspole,ingen skillnad, jag har funderat lite på statorn ochså. jag har nyss köpt skotern och den gick bra i 3 km sen börja den gå på en, jag kollade och då var det bitar av kolven på undersidan borta,jag har bytt cylinder och kolv,beg men i bra skick och det är bättre komp på den bytta cylindern,men som sagt det är den som krånglar. jag tog ju reedsen som jag visste fungerade och jag tog dessutom loss cylindern en gång till för att kolla dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Om de är variatorsidans cylinder som spökar så kan de va vevaxeltätningen som är väck. Gör ett läkagetest med motorn på så låga jämna varv som möjligt och spruta någon drivgasbaserad spray bakom variatorn mot vevaxeltätningen. Om den reagerar i varvtal så är den väck.

Alla typer av sprayer funkar såsom startgas/sprayoljer/hårspray/dedorant osv
 

subban

Medlem
28 okt 2013
22
0
1
föllinge
jag har sprutat startgas runt variator,magnapull,överallt och det märks ingen förändring på gången. jag provade igårkväll att ta bort reedsen helt på cylindern den inte går på och inte ens då blev det skillnad,konstigt,men det måste väl ändå betyda att det är fel på reedsen,det satt ett av glasfiber på och jag provade ochså ett i metall, ingen skillnad nu heller
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Svårt fall dockorn grät....De låter mer o mer som statorn för de är en svaghet på många Ac under 90 talet.

Försök hitta mätvärden o ohm mät den. Sök på youtube "stator" och din maskin så kan du ha tur att de visas en film hur du ska mäta.
 

subban

Medlem
28 okt 2013
22
0
1
föllinge
hej! jag tog lös cylindrarna ikväll och bytte reedsen och jag ser då att cylindrarna heter olika, en heter d och den andra d2, dom ser ju lika ut men jag undrar om det är samma porttider på dom?