EXT 550 sp -92 tändstift

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
hej, jag har ett litet problem med tändstiften. jag får bara bra gnista på ena tändstiftet, det spelar ingen roll på vilken hatt dom sitter på det är ändå bara samma tändstift som funkar. jag förstår inte varför det blir så här :hmmmm2: har köpt nya tändstift

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Så båda tändhattarna ger gnista men bara på ett specifikt stift?
Det är ju omöjligt att inte säga "byt stift" :) men det har du ju gjort.

Spännande fel. Kan tändspolen vara så dålig att den bara orkar tända ena? Nä fan, jag vet inte :)

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
nu har jag hittat problemet x) förgasarna satt på fel plats, för den bortre förgasaren ska ha ett större munstycke än den andra. så ena cylindern vart alldeles för varm och då blev tändstiftet dåligt.

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
men jag tycker det är lite stor skillnad på munstyckena. 310 på den som är närmast kylan och 410 på den andra

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har för mig att det ska vara 310 på båda.

Vad är det du menar med gnistan?

Om du har nya stift, kommer det då bara gnista på det ena stiftet eller bara från den ena tändkabeln?
Om du byter plats på stiften, flyttar sig gnistan till den andra kabeln eller följer den med stiftet?

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
jag mena gnistan på tändstiftet.
Ne men det är så här att ena cylindern vart för varm och stiftet vart snustort och sluta funka riktigt.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag förstår inte riktigt, går den så magert så att stiftet brinner upp och slutar ge gnista?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Du har fått det hela om bakfoten. Det är samma munstycke i båda, har du inte det så har du fel. 310 är original.
Sen får du gärna förklara (svara på det pezon och jag har frågat) - är det korrekt uppfattat att felet följer med stiftet, inte tändhatten? Dvs, stift A gnistrar i tändhatt 1 och tändhatt 2, stift B gnistrar inte i någon av tändhattarna? Och byter du stift B till ett nytt funkar det fortfarande inte?
(Hyfsat ologiskt om du frågar mig, men du får förklara så att vi vet)

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
ja det är stiften. precis som du skrev är det, ett stift funkar på båda x)

men när jag varmkörde den riktigt igår så vart det bortre stiftet vitt på ovansidan och det är på den cylindern som hade förgasaren med 310 munstycket.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja men det betyder inte att 310-munstycket är fel. Det är original och det fungerar. Jag har en identisk maskin, originalbestyckad (på båda) och den har inga vita stift.
Om du har det så går väl din för snålt. Trasigt luftgummi?

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
ne det är helt.

nu tror jag vet varför det satt olika munstycken. det satt trimpipor på förut och ena pipan är längre än den andra

skoter in my

Medlem
13 mar 2010
22
0
1
jag har bytt munstycken och topplockspackning så nu tänkte jag äntligen ska jag få köra. och då startar inte skotern, ingen gnista på någon av stiften x) den har bara varit i garaget en vecka utan att någon rört den x)