okejokej
hade en polare som körde med 800snurra.och orginalkylare..funkade när han tog bort termostaten... blev själv förvånad att de inte fanns nå termostat i 440 orginal...så kör min 600 nu oxå likadant=) men som sagt är de ju bra med extra=)
jag håller med, fixa en kylare extra istället..
Problemet är att när du plockar bort termostaten (vars uppgift är att 1: värma upp motorn snabbare 2: hålla motorn driftsvarm) så kommer det att ta längre tid innan motorn blir driftsvarm och risken att du får en kallnypning är mycket större. Du kommer att slita mer på motorn efterssom den inte är driftsvarm när du åker iväg.. och kolvspelet innan kolven har expanderat kommer att vara för stort.
Att montera bort termostaten är att acceptera att man har problem, bättre då att montera bättre kylning (extra tunnelkylare, fotstegskylare från indy i tunneln) och låta termostaten kunna se till att motorn blir driftsvarm snabbare.
En termostat kommer att vara stängd till ett visst gradtal ooch då tving kylvätskan att cirkulera runt i motorn och då värma upp den snabbare, när kylvetskan nått den temperatur som termostaten är byggd för kommer denna att börja öppna för att späda ut den varma kylvätskan med den kalla ute i systemet. Så håller den på: öppnar och stänger.. Tänk själv: En motortemperatur när du startar på -10, alla kylvätska håller också -10, hur lång tid kommer det att ta för motorn att bli varm när den behöver värma upp all kylvätska till ?80grader för att bli driftsvarm? Jo..
montera inte bort termostaterna.. montera iställer effektivare kylning