Extra tunnelkylare iqr ??

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har köpt på mig en kylare från en rev 440 som jag trodde skulle passa längst bak i min iq men den är för bred.
Därför undrar jag om någon har nåt tips om vilken kylare som skulle kunna passa imellan dom skenorna som sitter där redan. Bredden mellan skenorna tror jag är ca 17 cm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Får den inte plats om du kapar av den utstickande delen på originalkylarna?
Kylaren som bamsegrill har som jag hade tidigare är ca 20cm och då har vi flyttat ut originalkylarna lite får att få plats med denna. Den kommer iallafall från en lynx rave 670 1996 men är nedkapad till lämplig längd.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Jo då får den nog plats tror jag,då är den i princip som en RR kylare men jag hade helst sluppit ta av dom och kapa å svetsa igen dom :)
Helst skulle jag vilja ha en kylare man kunde sätta i mellan dom som finns där och få hålen i chassiet nära varandra så att man slapp toklånga slangar
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en fråga:p varför ska du lägga extra?=) har 600orna en tendens att gå varma eller vad när man bara har dom där smala ??.. bra å veta för mig då ja lagt in en 600a i skotern..

annars äre väl bara å ta ut kylarna och sätta rör ända bak:) och sen en stor kylare?:) eller ev. svetsa om nuvarande kylare så att de blir rörbockar upp och så blir de som RRen har..att de kommer upp genom chassit sen direkt ner i kylarn:p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Med en 600 så räcker originalkylarna i dom flesta fallen. Men ska man i med 800an som Mats ska så är det bra med extrakylaren.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okejokej:) hade en polare som körde med 800snurra.och orginalkylare..funkade när han tog bort termostaten... blev själv förvånad att de inte fanns nå termostat i 440 orginal...så kör min 600 nu oxå likadant=) men som sagt är de ju bra med extra=)
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
141
1
16
Boden
okejokej:) hade en polare som körde med 800snurra.och orginalkylare..funkade när han tog bort termostaten... blev själv förvånad att de inte fanns nå termostat i 440 orginal...så kör min 600 nu oxå likadant=) men som sagt är de ju bra med extra=)
jag håller med, fixa en kylare extra istället..

Problemet är att när du plockar bort termostaten (vars uppgift är att 1: värma upp motorn snabbare 2: hålla motorn driftsvarm) så kommer det att ta längre tid innan motorn blir driftsvarm och risken att du får en kallnypning är mycket större. Du kommer att slita mer på motorn efterssom den inte är driftsvarm när du åker iväg.. och kolvspelet innan kolven har expanderat kommer att vara för stort.
Att montera bort termostaten är att acceptera att man har problem, bättre då att montera bättre kylning (extra tunnelkylare, fotstegskylare från indy i tunneln) och låta termostaten kunna se till att motorn blir driftsvarm snabbare.

En termostat kommer att vara stängd till ett visst gradtal ooch då tving kylvätskan att cirkulera runt i motorn och då värma upp den snabbare, när kylvetskan nått den temperatur som termostaten är byggd för kommer denna att börja öppna för att späda ut den varma kylvätskan med den kalla ute i systemet. Så håller den på: öppnar och stänger.. Tänk själv: En motortemperatur när du startar på -10, alla kylvätska håller också -10, hur lång tid kommer det att ta för motorn att bli varm när den behöver värma upp all kylvätska till ?80grader för att bli driftsvarm? Jo..

montera inte bort termostaterna.. montera iställer effektivare kylning
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
klart man ska ha termostat..men som sagt så satt de orginalt ingen termostat i 440motor..måste ju bero på att man bara har en krets?

min förra polaris hade två kretsar och hade då termostat som släppte igenom flödet från bakre kylarn när motorn blev för varm