Få bort variator rotax 467

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Hej!

Rotax 467 88:a, har problem att få bort primärvariatorn! Har testat med vevaxelbulten och gängtejp med både vatten och olja ett 30 tal gånger utan resultat, blir inget tryck o gängtejpen trasmar bara sönder...

Någon som vet vad det är för gänga till avdragaren, tänkte om man skulle tillverka en egen. Eller är det någon vänlig skäl som har en att låna ut? :)

Antar att man spräcker hela variatorn om man skulle köra med en vanlig trearmad avdragare?

Fler tips mottages tacksamt, börjar tröttna på skiten nu :)

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Är inte vevaxelbulten skruvad i veven? Vattentricket är bäst men jag antar att du behöver en bult som passar i variatorns gänga? Har bara skruvat gamla cometvariatorer och då har jag en unf bult till jobbet...

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Är inte vevaxelbulten skruvad i veven? Vattentricket är bäst men jag antar att du behöver en bult som passar i variatorns gänga? Har bara skruvat gamla cometvariatorer och då har jag en unf bult till jobbet...

På youtubeklippen jag sett (där det alltid går jättelätt) använder de orginalbulten med massa göngtejp, men jag håller med att det
borde va mycket bättre med en bult som passade i gängan, frågan kvarstår isf vilken gänga det är...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det beror på märke och modell på variatorn, inte motorn, vilken gänga det är. Amerikanska variatorer (t ex Comet) har ofta - men inte alltid - 5/8" UNF.