Få isär sekundären.

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Är det någon som har ett bra tips på hus man får isär en ny TEAM-sekundär? Tänkte byta fjäder i min RMK Assault(-12) men får förbanne mig inte ut helixen!
Det går att vrida den en aning, men att få den ut, inte en chans...:mad2:
Att bruka våld känns inte så kul på aluminiumet!
Kanske man ska köra några mil med eländet först så den får slita till sig lite och därmed går lättare att få ut?
Någon?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Det är bara att lossa torxskruvarna på baksidan och sen ta ur helixen. Sitter den fast så pilla under kanten på helixen med en liten spårmejsel.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Knacka den lite lätt åt antingen höger eller vänster då den kan "fastna". Dels mot skivan och dels mot bakläget eller växlingsläget. Lirka lite så släpper den. "känsla" :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Som sagt,ta typ nå plast(halv mjukt mtrl.el.liknande)å bryt på alla sidor,då ska den släpppa,5-56 emellan hjälper,tyckte att torx skruvarna var det jobbigaste å få lös,var nästan 100 på att det var locktitade gänger,men det var det inte.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Tack för tipsen. Skruvarna var ingen match alls. Men man är ju lite betänksam över att bända och knacka då det är som smör detta eländes metallmaterial.
Ska prova bända försiktigt och kanske få tryckt in lite 5-56 eller liknande så får vi se.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Ta en gummiklugga och banka från båda hållen så du vrider själva helixen fram och tillbaka då ska den lossna. Man kan även prova att vrida skivorna isär det brukar funka också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
På den äldre Teamvariatorn, med om det nu var 6 eller 8 skruvar, kunde skruvarna sitta såinnihelvete. Men som med alla godsgängade skruvar så hjälper det något om man spöar lite. Ta en torxhylsa, av rätt storlek, eller ett dorn som bottnar i torxfattningen och ge skruven ett par bussiga smällar så kommer som att lossna lite lättare sen. Det är på konan under skallarna dom sitter fast, inte i gängen. Dom senare med 4 skruvar brukar av någon anledning inte sitta lika jävligt.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Gummiklubba i gott samarbete med ett stämjärn som tejpats för att inte skada godset var lösningen... Tack för tipsen boys!