Få loss boogie rmk 144 2012 TIPS

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Har problem med bakre högra sida. Har värmt, knackat, dragit åt vänster sida igen men lyckas inte få loss högra skruven, den snurrar bara mot lagret. Har ni några tips vad göra?
 

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
Japp slutade såklart med katastrof. Båda höger och vänster sida skruvar avdragna. måste varit polaris superlim i gängerna. Då är frågan: skall jag försöka borra ur skruvarna själv eller anlita någon yrkeskunnig? vad konstar det om jag förstör gängorna tro.
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Den där järn stången med gängor i bör kosta krig 600kr skulle jag gissa på såg att den kosta 34 dollar i usa.

Jag skulle iaf prova borra ut dom avdragna bultarna med en vänsterborr för släpper dom så följer dom med upp medans man borrar om man har tur :)
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Skaffa dig någrara grispittar (skruvutdragare om man nu ska vara fin i kanten) om du inte redan har. Solklart bästa verktyget man kan äga om man någonsin köper något begagnat :amuse:
Förborra, värm ordentligt, dra ur skruvarna. Fixar sig utan problem, och gör det inte det så kommer du ändå vara glad att du har en uppsättning grispittar en vacker dag!
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
slå ett körnslag innan mitten,borra med en liten borr typ 3-3,5 mm,borra tills du kommer rakt igenom själva skruven,borra sakta så känner du när du kommit igenom,sen värmer du riktigt och slår i en Torxhylsa,skruva ur med spärrskaftet, :) lätt som en plätt,hade du bott närmare så har jag kunnat hjälpt dig,vi har induktionsvärmare på jobbet
 

silas

Aktiv medlem
26 okt 2009
60
0
6
sundsvall
ja har ju provat grispittar med blandade resultat. Vänsterborr skulle känns bra får se om jag hittar någon annars blir det nog KalleT metoden. Stötte såklart på samma problem när jag skulle lossa främre boogie dämparen. Vänstra skruv omöjlig. Vill tacka för tipsen och sammanfatta denna garagehelg med SATANS JÄVLA HELVETE! Man skall inte hålla på med sånt man inte förstår sig på.