Få tag i originalknaster på nätet, eller äre ÅF som gäller?

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
Tjena!

Håller på med cylinder/kolvbyte på Panthern, och undrar ifall det går att hitta originalknaster nånstans på nätet. Har letat och letat, men inte hittat något. Så nu vänder jag mig till er för att se om nån kanske kan hjälpa mig. Vill helst ha originalknaster då man har fått höra att pirat inte alls brukar ha samma spänst. Dom ska passa originalkolvar till en Arctic Cat Panther 500 -88 (Spirit 500-motorn).

Har kollat i sprängskisserna, men går ju inte att enbart hitta knastren på diverse reservdelssidor med hjälp av art nr.

Mvh

/Mattias

swedetrail

Aktiv medlem
31 mar 2009
88
0
6
Sundsvall
Vet inte vilken ”expert” du pratat med, men jag har skruvat motorer i snart 40 år och alltid använt knastren som följer med kolven än har jag aldrig råkat ut för något haveri pga lossnat knaster. Brukar ju snarare var ett h**e att få dit dom ibland så spännsten är det nog inget fel på:)

Se till att det verkligen sitter rätt i spåret så kan du vara helt lugn.
/Conny

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sno Pros knaster är MYCKET mjukare än original.
Köp du hos valfri handlare, dom kan lägga dom i ett kuvert och skicka till dig.
Dom är inte dyra.

senseless

Medlem
18 jan 2006
44
0
1
Noraström
Vet inte vilken ”expert” du pratat med, men jag har skruvat motorer i snart 40 år och alltid använt knastren som följer med kolven än har jag aldrig råkat ut för något haveri pga lossnat knaster. Brukar ju snarare var ett h**e att få dit dom ibland så spännsten är det nog inget fel på:)

Se till att det verkligen sitter rätt i spåret så kan du vara helt lugn.
/Conny
Motorn jag fick tag i var begagnad=begagnade kolvar, så jag fick inte med några knaster.

Okej, men då får jag ta mig till närmsta ÅF då, men hur vet man vilken typ man har? Tycker att dom mest liknar "Typ CW", dvs. en vanlig ring med en liten öppning, som t ex. den här http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Aktiv/Motor/Kolvar/Laasring859.htm