Får ej tillbaka boggie´n hjälp!

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej,
Håller på att byta matta på min 600 xc edge, har fått dit mattan och drivaxel samt dom främre skruvarna till boggien, men får fasiken inte dit dom bakre(även provat sätta i dom bakre först, men då är det samma problem fram). Jag spände boggien så hårt jag kunde innan jag rev isär allt. Men det verkar inte räcka nu, skulle behöva 2-3cm till framåt för att få i skruvarna.

Jag har bara spännt den bakre delen i boggien när jag tog bort den. Om det har nån betydelse?

Någon som har nåt tips?

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Ta en eller två kompisar till hjälp ska du se att ni lyckas trycka dit den på plats

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
5-6 cm spel om du trycker på mattan... kanske?

Prova dig fram men ju lösare ju bättre (Fram tills den kuggar över vill säga)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Komihåg att kolla kedjespänningen innan du sätter tillbaks locket. Sen känner du efter lite igen när du kört en sväng. För att många tror att det är mattan som rappar när det själva verket är kedjan. Annars så har jag micklat lite med edge. Du har mitt nummer på ett privat pm.

HansN

Välkänd medlem
1 jan 2000
196
0
6
Östersund
Fick dit den nu! Det gick med spännband mellan boggiefästena. Hur hårt ska man spänna mattan, några tips?
Hej

Kom tyvärr in lite sent här eftersom du redan fått dit boggin men mitt tips kan kanske vara till hjälp om du skall ner med boggin fler ggr.

1. Palla upp skotern bak.
2. Lyft i boggin och skruva fast de främre fästskruvarna.
2. Häng loss boggifjädrarna och vik dom bakåt.
3. Ta ett par klossar (ca. 2 cm tjocka) och lägg mellan "saxlänkaget" och bakre saxstoppet på båda sidor. Det är möjligt att du får laborera lite med tjockleken på klossarna men jag har använt skaftet på en hockeyklubba och sågat klossar av.
4. Sänk ner boggin och voilá så hamnar bakre skruvhålen rätt.

/Hasse

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
spänn matta så när du trycker ner den med ca 5 kg tryck ska de vara ca 2 cm mellan matta och boggien. Har du no slip drivhjul behöver du inte spänna den lika hårt men antar att du inte har det på den där.

R

Robin

Så pass löst som det går utan att den rapplar.

Allt annat svammel om cm hit och dit är bara bullshit.