Får en annan använda mina bilder på min skoter på hans annons?

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Vi sålde våran skoter i höstas och nu ligger den ute med samma bilder, och i bilderna han skickar så ser man regnr på en av våra bilar. Kan man begära att han plockar bort de bilderna? Eller vad gäller vid sånt här, vill veta!

okej lite fel i rubriken, det var min skoter, nu hans.. men mina bilder iallafall
 
E

eMe181

Ja det kan du, som sagt. du som tagit bilderna, du äger rättigheterna.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Jo har inte pratat med honom än men ville bara veta vad man kan göra ifall han inte tar bort bilderna? man vet ju aldrig med folk..
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Då är det ju bara att anmäla annonsen och säga att det är dina bilder marte. :p
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Är det samma skoter som ska säljas igen skulle jag kunna tycka det är ok.
Men hittar jag en annons med en bild jag tagit på nån kompis skoter brukar jag bara skriva typ "Skaffa egna bilder"

Livet på Internet är inte lätt. Det är lite ge å ta. Allt man lägger ut kan ju sparas av någon annan.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Så här säger tydligen blocket "Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande. Dessa är skyddade under upphovsrättslagen" så då vet jag väl det..
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Jag har råkat ut för att någon lånade en bild på min bil från ett forum o satte ut i sin annons på delar till sin 940 och jag mailade bara blocket o sa att han snott min bild o sen bifogade jag orginalbilden + någon extra sen så tog dom bort hans annons :D