Får inte bort variatorbulten!

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Såg att yttre skivan på primären glappar lite. Skulle ta lös den idag men får inte lös variatorbulten. Är till en mxz etec 09. Tog en stor polygrip för att hålla variatorn medans vi försökte få lös bulten. Efter 30 minuter gav vi upp. Sitter som fan. Någon som har någon idè hur jag ska få lös den?
Vad kan det vara som gör att skivan glappar? Har gått 450 mil.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Samma för mig, såhär simpelt löste jag de : tog 2 vedklubbar ur pannrummet, läggde 1 "under" variatorn så att de började snurra trögt (får nog åka bra i kläm), fast med 21? nykeln och ett hårt slag med andra träklossen i nykeln, kan flyga bort några gånger men de låssade iaf för mig efter 4-5 slag :) går ju att hålla fast vid nykeln så den inte flyger varje gång!
 
W

Wettainen

För seriöst jani!
En slägga och nyckeln som passar så är allt löst ;)
 

rob

Välkänd medlem
1 jan 2000
203
0
16
sundsvall
Får prova vedkubbstricket men blir nog slägga att slå med.
Kan det vara nån bussning som är dålig som gör att skivan glappar? Har aldrig skruvat i variatorn så vet inte hur det ser ut mer än på sprängskiss.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag slår ett spännband runt variatorn, nyper åt bandet med en rejäl rörtång och håller emot och drar sedan lös bulten med ETT RIKTIGT DRAGSKAFT!!! inga jävla släggor eller ved på nå verktyg.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Får prova vedkubbstricket men blir nog slägga att slå med.
Kan det vara nån bussning som är dålig som gör att skivan glappar? Har aldrig skruvat i variatorn så vet inte hur det ser ut mer än på sprängskiss.
Troligtvis bussningen på rörliga skivan som är slut därav glappet.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag slår ett spännband runt variatorn, nyper åt bandet med en rejäl rörtång och håller emot och drar sedan lös bulten med ETT RIKTIGT DRAGSKAFT!!! inga jävla släggor eller ved på nå verktyg.

Jag är bredd att hålla med, när jag skruvar föredrar jag riktiga verktyg framför vedklabbar.
 

@Skidoo

Aktiv medlem
15 jan 2012
70
0
6
Dalarna
Om du har tillgång till mutterdragare så är det smidigast, annars brukar jag ta en kofot/hammar och fästa i framkant på variator så skaftet ligger mot plasten, men man får vara försiktig så att inte det går sönder nått på variatorn
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag slår ett spännband runt variatorn, nyper åt bandet med en rejäl rörtång och håller emot och drar sedan lös bulten med ETT RIKTIGT DRAGSKAFT!!! inga jävla släggor eller ved på nå verktyg.
Så ska det göras.