Får inte igång min Mach 1:a

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Vad är det för fel på min skoter?? har honat om cylindrarna och bytt till nya kolvar, samt har jag bytt alla packningar! Jag har gnista i tändstiften men får inte igång den ändå. har även bestyckatt upp den 2 steg sitter 500/500 nu ! den hade fåt för lite soppa tidigare så den skar för mig!
så nu har jag bytt allt men den vägrar att starta! nån som kan ge mig lite råd på vad jag kan göra??:confused:
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jag har provat med startgas! går ändå inte i gång! bak knall ur förgasaren fick jag däremot!!:rock:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
-91a...bör vara en 643a...den ska väl ha större munstycken på ena sidan pga. slidmatning!
Motorn behöver kompression, bränsle, luft och gnista för att gå. Finns allt detta så är det dags att börja kolla mängderna. Tänder den på rätt ställe? Är stiften blöta eller inte?
Har den tillräcklig kompression?
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Ja det är en 643:a vilken sida ska ha den större munstycket då? H/V ??
Ska jag stycka ner den andra sidan?? det var 480/480 i den förut!
men då sa killen på skoterverkstaden att den fått för lite soppa på ena sidan så den skar
pga det. stiften är torra och gnista får den.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ja det är en 643:a vilken sida ska ha den större munstycket då? H/V ??
Ska jag stycka ner den andra sidan?? det var 480/480 i den förut!
men då sa killen på skoterverkstaden att den fått för lite soppa på ena sidan så den skar
pga det. stiften är torra och gnista får den.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=8123

Beror hur din pipa ser ut kan man säga.
Sök lite i ämnet så ser du att det finns massor med info, brukar skilja två steg mellan cyllarna. 480-500 tyckte jag låter välda stort på en orginal 643a men jag kan ha fel. Tjuvtar den luft nånstans?
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Tack för länken! lite klokare nu! ska ut o skruva lite på skotern idag! så vi får se om den går i gång!
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
643:an ska ha 400 / 420 som original på variator / magnetsida. Oavsett storlek på huvudmunstycken så borde den tända om du primar...det är ju inte huvudmunstyckena som jobbar när trotteln är stängd.
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
har vart ute o styckat ner den som den var när jag köpte den! MEN den vägrar att starta fast jag gav han en sup oxå!! SUCK!!!! förgasarknall fick jag till det var det ända! den skar ju för mig i början av förra vintern gjorde en tur med den! så nu denna vinter tänkte jag att den skulle gå! men börjar allvarligt att ge upp snart!! orkar inte dra mer !!!
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Nä har inte gjort det ännu! måste till stan o köpa en kompmätare! men såg att han jag köpte skotern av hade ändrat slid skidan hittade några gamla papper på det! det ska vara öppning 140 stängning 56 men nu är det öppning 144 stängning 72! har det nåt med det att göra tro! fast skotern gick ju förra vintern en stund så dt borde inte ha med det att göra
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Nej 643an ska ha 144 / 72 och 583 ska ha 140 / 56 har jag för mig. Om det sitter 44mm förgasar så är nog 480/500 inte så tokigt eftersom det är dom största förgasarna man kan ha ^^
 
Last edited:

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Vad ska jag ha för bestyckning då?? Det satt 480/480 när jag skruvade bort förgasarna o kolla. är inte hemma på sånt här bara min 2:skoter det här
Hade en Everest 500 före. Så allt är helt nytt för mig
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Svarade på det förut:

643:an ska ha 400 / 420 som original på variator / magnetsida årsmod 91-92. Det är VM40 förgasare original på dem.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Det beror ju på vad han har för förgasare om det satt 480 tror jag stakt att det sitter nå 44mm eller dylikt men bestycka tills stiften är gyllenbruna är ju en grundregel.
 

SIR

Medlem
1 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
om jag inte minns helt fel så är förgasarna bytta till de större av den förra ägaren! var iaf ute o drog på skotern idag och märkte att stiften inte blev blöt! tror inte den får nån soppa. men då har den stått ett år orörd innan jag började att fixa med den! men varför tänder den inte när den får en sup då för???? vad gör jag för fel!?? måste jag riva toppen och cyllindrarna igen för att göra om allt??
 

MX-jodå

Välkänd medlem
27 jan 2007
157
0
6
Luleå
Vad är det för fel på min skoter?? har honat om cylindrarna och bytt till nya kolvar, samt har jag bytt alla packningar! Jag har gnista i tändstiften men får inte igång den ändå. har även bestyckatt upp den 2 steg sitter 500/500 nu ! den hade fåt för lite soppa tidigare så den skar för mig!
så nu har jag bytt allt men den vägrar att starta! nån som kan ge mig lite råd på vad jag kan göra??:confused:
Jag förutsätter att "alla packningar" också omfattar tätningarna på vevaxeln ,eller ?
Den skar ,så då är väl vevaxel/vevhus också kollat efter skador ?
Om vevhuset inte är tätt - så funkar inte bränslepumpen (vaacum)
Bara en fundering,om cyl är krysshenade nu efter skärningen - hur stort kolvspel har du nu ?
Börja med att kolla att pumpen pumpar fram soppa ,genom att ta lös slangarna från flottörhuset/n - och dra flera drag i snöret....
Sedan kolla slidskivan (graderingen/inställningen ) kräver ju inte heller några större ingrepp.