Får inte ur boggin på en yamaha sxr 700

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Tjena
Jag har försökt att ta ur min boggi nu i sommar men den tidigare ägaren har kört vatten med den och jag tror att ena bulten har rostat fast i gängorna för jag och min pappa försökte ta ur den men den sitter som den skulle vara svetsad. :(
Är tacksam för all hjälp jag kan få för vill kunna köra i vinter med en fräsch boggi. :)
// Andreas

E

eMe181

Har ni svets eller liknande? Svetsa fast en skiftnyckel i samma storlek på bulten. Och sedan så tar du en slägga elr liknande ( stort föremål = mycket kraft ) och slår allt ni har... hjälper inte det, testa spraya lite m-56....

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag gissar på den snurrar eftersom det är genomgående axel. Mutterpicka brukar funka.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Dra fast bulten på motsatta sidan axeln. Kör med muttersmällan på den kärvande muttern. Prova även med att värma axeln med varmluftspistolan.

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Jo det är en genomgående axel.
Har provat få i den andra bulten men den vill inte gänga i axeln :(
Har inte nån tillgång till muttrepicka :(
Men får försöka med nåt av alternativen, vem vet de kanske går ändå :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
LÅter som det är enklast då att kapa bulten som sitter fast...och göra en ny axel om du inte ev. får loss den då du fåt ut axeln

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Jo, fast de är svårt att kolla åt där :/
Men jag får åter komma med hur jag gjorde för pluggar för tillfälet på annan ort :)
Ska ta tag i det så fort jag kommer hem :)

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag fick försökte borra ur en skruv som hade gått av i boggien men fan vad den satt fast. fick borra upp till m12 istället för m10.
Kanske du skulle kapa så att du får bort boggien å sen utgå därifrån. när boggien loss. Men är det en genomgående axel som snurrar med så ska det gå att dra åt skruven på andra sidan å helst lossa med mutterpicka. Men det kan gå med en fet smäll med hammaren

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Okej, jag för tillfället inte tillgång till skotern men pappa letar efter mutterpick just nu så om han hittar de så ska han prova med de annars så kapar jag bulten när jag kommer hem sen blir det kanske att fixa en ny axel om den jag har inte klarade sig.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Köpte en elektrisk mutterdragare på JULA en meec med artnr 009-005 . Den funkar till det mesta, OBS den tål inte minusgrader OBS, handtaget går sönder, kostade 299 men den kostar väl 399 ord pris. Så byta däck ute i snön är ej att rekomendera. Använder min fortfarande dock med tejpat handtag.
Den är då bra till denna typ av jobb.

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Får kolla på de verkar vara jävligt bra att ha :)
Ska prata med pappa om det, sen får vi se vad som händer på skoter fronten. :)

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Idag vart de massa jobba och den j*vla boggin hoppade ur och det är jag glad över :D men dock så gick bulten av till axeln :( så måste fixa en ny bult och en ny axel så fort som möjligt, så om någon råkar ha en axel med bult till en polaris extra 10 boggi liggandes så skulle jag gärna vilja köpa den :)