För hög tomgång? Lynx enduro 600

dunderklump

Medlem
20 jan 2011
20
0
1
Örnsköldsvik
Hej jag har ett problem när jag startar min skoter går den upp tll 4000 rpm och den går aldrig ner, lika dant när den är varm då håller den 4000 rpm, den går ner när jag chokar den. någon som har haft liknande fel?
Skotern är en lynx enduro 600 -00

Det jag har gjort är att kolla tändstiften och ett av dom var ljusare den andra var bra. kolla insugs gummina och dom verkade bra.

Någon som har ett bra svar:)

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jag hade exakt det problemet på en Arctic cat ZR 700 -99, Den kunde gå ner på tomgång någon enstaka gång av sig själv annars var det choken som du säger... men min gick bara upp till högst 2800/3000rpm.

Den hade flatside-förgasare har din det?

Det sägs att det är ett flatside-fenomen att det blir så där, alltså inget fel på något sätt... Det var det enda svar jag fick då jag frågade om det.

Jag provade också att byta insugsgummin mm, men det blev inte bättre...

/Nicklas.

dunderklump

Medlem
20 jan 2011
20
0
1
Örnsköldsvik
Nej jag har inte flatside. det är väl bara kolla allt igen. jag tycker inte den borde ha så hög tom gång för den verkar inte dra någon luft ha kollar med startgas. men ska kolla allt igen för att vara säker.

Mvh Adam

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
hade samma problem med min skoter, ligger på ca 3500 varv efter man kört, går ner då du chokar 2ggr, hittade inge fel på insug, såg att avgaspackningarna läkte lite, bytte till nya men samma problem, så nu då motorn är riven pga ett mindre haveri så byter jag ut vevtätningarna (packboxarna), där kan dom också dra tjyvluft somsagt, får se om det hela blir bättre..