För högt skidtryck

olzi

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Luleå Sverige
Jag har en XLT (94) med XTRA-10 boggien. Och jag har aldeles för högt skidtryck. Slidsen slits nästan inte alls framme medans de slits fort långt bak.

Jag har släppt ballataremmen fram så mycket som det bara går. Jag har även bytt ut alla dämpare i boggien till nya gas. Fjädrarna är bytta till extra förstärkta.

Hur skall man få ner framdelen av boggyen mer? Boggyen sitter i det nedre fästet bak (finns ju bara ett fram vad jag vet iaf).

Mattan brukar jag ha rätt så spänt (så att det går att pressa fingrarna emellan mattan och slidsen), annars så rappar det över kuggarna ibland. Drivhjulen som driver mattan är i bra skick.

Boggiehjulen verkar vara i bra skick. Har bytt de som varit dåliga. Endast de hjul som ligger innanför slidsen rör i mattan medans de som ligger utanför inte rör i mattan förutom boggiehjulen längst bak.

Kan någon hjälpa mig?

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Om du har för spänt, vilket det låter som, så nöter det slidsen onödigt mycket.
Hjulen som ej rör i mattan, är det för att slidesen är för tjock som dom inte tar?

olzi

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Luleå Sverige
Det är mycket möjligt att framändan på boggien sjunker ner om jag släpper mer på mattan.

Om jag släpper på mattan så rappar drivhjulen över kuggarna ibland när man gasar på fullt och det är bra fäste.

Mattan är i bra skick.

Kanske hjulen på sidorna är för små? Men även om jag sätter större hjul så betyder det ju inte att jag kan släppa på mattan.

Kanske jag borde testa att ställa in framdämparen i boggien hårdare. Det skulle kanske hjälpa. Det är väl mest den som spänner ut mattan så att det inte rappar (kuggar över)? Eller är det något annat som håller mattspänningen?

olzi

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Luleå Sverige
Jag har fjädringen på lättaste bak. Men den är fortfarande näst intill stenhård. Sjunker nästan inget när jag sätter mig på skotern...borde kanske inte ha köpt extra förstärkta boggiefjädrar :)

Går det att göra fjädrarna mjukare på något sätt? Det går väl inte att sätta en gammal fjäder på ena sidan och ha en ny hårdare på andra sidan... Blir ju sned belastning då kanske...

Kanske ska prova att slänga på de gamla fjädrarna, kanske de nya gasdämparna gör att skotern inte är lika satt som den var innan med de gamla fjädrarna.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Nov-02 kl 09:32 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-02 kl 08:02 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-02 kl 07:54 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Nov-02 kl 07:54 PM (CET)]Hej Olzi !Man kan borra ett hål på för-
stärkningsplåten som sitter på utsidan
för infästningen på boggien fram.
Den är redan genomborrad i förstärknings-
plåten , använd den som mall,sen är det bara borra igenom (det undre hålet)har för mig attdet var 9,5mm .
Har själv provat på min
xcr 600 se -97 och DET BLIR MYCKET LÄTTARE,
men är det verkligen det som är broblemet.
Sätt bakre stoppen i det bakersta hålet och
släpp på boggien bak fjädringen(det ska till rätt hård ledkörning för att xtra-10:an ska bottna bak min erfarenhet),samt släpp på fjädrarna fram om du har dom hårt ställda så får du mindre vikt fram på boggien,är skotern tungstyrd?
det borde den vara eftersom du sliter
slidesen bak.
Kolla diametern på dom bakre vändhjulen.
Tänk på att skidtryket kommer att minska
och the angle of attac ökar dvs att attack vinkeln blir större.......
(Det funkar i allafall på -97 års model)
Matt spänningen ställer du med justerskruvarna längst bak , dom som sitter vid dom bakre hjulen inte med den främre dämparen i boggien. :)

Mvh: Bosse..........