För högt tillslag med variatorkit

Karlström

Välkänd medlem
27 dec 2009
162
0
6
Dalarna
Har monterat MDS variatorkit på min 2011 m8. (justerbara vikter + lila fjäder)
Tillslaget skulle hamna på ca 3800. Men blev ca 5500.
När man väl åker, så går det att släppa ner den till ca3600 och riktigt smyga.
Men när man ska iväg krävs 5500.
Mycket irriterande när man tex ska backa lite försiktigt eller köra upp på ett släp.
Vad kan det vara som strular?
Har hört att det kan behövas en chimsning av korset?
Men ni kanske har någon annan idé?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Dina nya vikter kanske inte ligger i vilo läge som orginal ( Inte samma kurva på vikterna ) , korsset med rullarna kommer för långt i från vilket kan öka tillslags varvet .
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Dina nya vikter kanske inte ligger i vilo läge som orginal ( Inte samma kurva på vikterna ) , korsset med rullarna kommer för långt i från vilket kan öka tillslags varvet .
MDS vikterna har en aggressivare kurva så korset behöver schimsas om. Enligt MDS så varierar schimsningen mellan årsmodellerna. En del måste schimsas och en del inte
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
MDS vikterna har en aggressivare kurva så korset behöver schimsas om. Enligt MDS så varierar schimsningen mellan årsmodellerna. En del måste schimsas och en del inte
Ja det var väll ungefär så min förklaring skulle ge en förklaring till tror jag , eller vart jag för otydlig i min förklaring :bigsmile: ?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Vad hade du för tillslag till att börja med? Sen ökar tillslaget om du dragir åt bulten till vikterna för hårt, vikterna ska just knappt falla omkull av sig själv.
Fick själv en enkel grej att kolla, kan du snurra på rullarna när allt är ihopplockat? Om inte måste du schimsa
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Gör om , läs rätt , läs från början , ett råd till vissa !!!!! ...ex du :blink1: volvo , han skrev vid vilket vartal den bör greppa in vid och vad den i verkligheten gör !!! ..

Schimsar du mer under korset nu kommer du få ännu högre ingrepps varv , så det troliga är väll att ta bort något .

Men det fins ju många profeter :bigsmile:

Lämmna det där till någon som kan det om du är osäker och inte vet hur du tar i sär en variator , billigt och du slipper jäklas och risken att korset gänger eller något annat går sönder .

Lyka till
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Har läst on och läst rätt så ta ur pinnen ur rumpan å läs mitt som det bör. Jag frågar det jag frågar eftersom jag har haft exakt samma problem.
sen kallas det ju att schimsa in även om du tar bort någon för du måste ju justera un allt korrekt. Har även gjort detta på min.

Sen att ta isär variatorn borde man lämna bort då detta kräver specialverktyg och med fel grejer så åker muttern å helvete. Sen kanske du inte pratade med mig för det står tydligen vovlo på min skärm
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Du kanske vill ha pinen som slickepinne :blink1:.
Det lät i din text som du frågade ang varvtalen .därav mitt svar.sen vovlo eller volvo eller lovlo så tog du ju åt dig o förstog.

Han förstår nog nu vad som bör göras . sen i min värl då man skall schimsa så lägger man dit.
Tar man bort tar man bort schims. Bara skriva schimsa kan ju vilseleda .
Men det tänker jag inte diskutera mer nu.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Ja du läste helt rätt, jag ville veta hans ursprungsvarv då jag då förmodligen kan tala om vad som felar då jag son sagt hade exakt samma fel och mina fel var felschimsad variator och av mig för hårt dragna vikter. Att åtgärda detta gjorde nästan 2000 rpm på inslagsvarvet.
Sen kan vi alla hålla tycka olika men försök att inte börja med dagisnivå eller att dra ner någons tips å råd i skiten utan en rimlig anledning. Tack för mig punkt å pricka.

Trådskapare, lycka till å skriv gärna sen vad som var felet aå andra kan läsa å se
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Man kan tycka olika. men kanske viktigt att skriva rätt så det förstås rätt.
Dagisnivå ? . Om du syftar på pinnen så var det du so drog i gång det.
Tänkte inte tjafsa o ta mot vad som hellst o skriva om det här

Men är du upprörd så kan vi lösa det via telefon.
Ring mig på 070-331 22 33 eller ge mig dit nr så ringer jag upp dig !.

Mvh Johan
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Jag skrev det jag menade, jag ville ju veta vilket tillslag han hade till att börja med.
Känner att jag förmedlat allt jag velat redan och tänker inte fortsätta denna oft diskussion då den inte kommer leda någonstans.

Vi kan enas om a vara oeniga
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Bäste Herr Vovlo och Herr Hurricane.
Vovlo och Karlström har exakt likadana vikter i sina maskiner med samma setup och likadan fjäder. Båda hade problem med tillslaget på sina maskiner. Själv hade jag något högt med mina mds vikter men inte 5500rpm som ni hade från början. För att åtgärda tillslaget så krävs det att man monterar ett till schims så rullarna kommer lite längre ifrån vikten. När man gjort det så fungerar dessa vikter otroligt bra.