För lite soppa? Safari L -91

TerraSoul

Ny medlem
27 feb 2010
4
0
1
Tja!

Jag undrar hur jag ska göra med mitt gamla åbäke. Problemet är att jag måste preema massa soppa jämt för att hålla den igång, som om den får för lite soppa, det spelar ingen roll om den är kall eller varm och inte förens jag har halvgas känns det som den vill varva lite. Vad jag vet är det dubbla förgasare och nån gammal Rotaxmotor 377 kanske.

Jag tänker ju direkt på förgasaren men kanske bäst att kolla på något annat först? Jag vågar inte pilla isär den den utan lämnar nog helst över den till nån kunnig. Kan för övrigt säga att den började kanske bete sig så efter ett år efter köp och i yngre dar blev den ordentligt hårdkörd (kallstarter och sedan full blås direkt).

Azze

Medlem
2 feb 2010
6
0
1
Norrland
Kan vara soppa slangen som är sprucken på väg till tanken så den smygtar luft där.
kan vara inloppet i förgasaren / nål ventilen som är lite tät.

Jag skulle börja med att provtrycka i tanklocket och se om jag hade en läcka mellan tanken/pumpen/förgasaren först om jag vore du.

TerraSoul

Ny medlem
27 feb 2010
4
0
1
Så, nu har jag lyckats slitit av variatorremmen så jag kan gasa hur mycket jag vill och har nu lite mer fakta. Efter ett tags gasande märker jag att den verkar gasa som den ska oavsett gasnivå, bara det att det tar ja... kanske en sekund eller mer innan motorn svarar, kan beskriva som så när jag märkte av problemet först så var det inte kul när man behövde stanna (vägkorsning t. ex). Liksom allt eller inget om man inte vill att den ska dö mitt i allt.

Har dock inte testat att ha tryckluft i tanken då jag varken har prylarna eller kunskapen.