För mycket bränsle

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Jag har en gammal Ockelbo laser 440 -77 som jag tror får för mycket bränsle.
De kommar blå rök och den startar, men efter ett litet tag så stannar skiten igen. Eftersom att jag knappt kan nånting om skotrar så undrar jag om nån kunde hjälpa mig med detta? :) Kort sagt, vad skall jag göra? :hmmmm2:

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
kan väl vara kolvar/kolvringar som är dåliga, min startade och gick en minut eller ett par minuter, bytte kolvar och kolvringar så löste det sig. går kanon nu.

Jag bytte även packboxar på vevaxeln, men det var för att soppapumpen inte fick "drivning"

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Låter som gammal bensin och alldeles för mycket olja

håller med...töm ut baljan och i med ny soppa:) sen lägger du i lite olja..(3%) sen får du nog starta den och kanske försöka varva upp den lite...

de som är felet tror ja oxå är att den stått länge och oljan har sjunkit till botten och då suger den in mestadels olja.därav blåröken

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jo, det är billigast å bäst att byta ut soppan först och prova det. Troligaste problemet också, tänkte bara jag skulle komma med ett alternativ till.
:hello:

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
håller med...töm ut baljan och i med ny soppa:) sen lägger du i lite olja..(3%) sen får du nog starta den och kanske försöka varva upp den lite...

de som är felet tror ja oxå är att den stått länge och oljan har sjunkit till botten och då suger den in mestadels olja.därav blåröken
Ok
Tack för svaret.
Då gör jag väl så då

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
hjälper inte detta så prova bara knacka lite lätt på förgasar(na) ifall flottören har fastnat, då brukar den "hoppa ner igen"...
går choken tillbaka som den skall? är vajern alldeles för sliten så den står halvöppen kanske?