För mycket eller för lite soppa?

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Hej!

Maskinen är en ski doo mx -88 med rotax 467. När man ska starta den så tänder den till efter inte alltför många drag men för att få motorn att hoppa igång ordentligt måste man "pumpa" med gasen som en idiot för att "hämta upp" den och motorn ska gå ingång ordentligt. Problemet blir inte hellre bättre efter att man kört en stund och motorn blivit varm. Man måste fortfarande dra 5-7 gånger och pumpa på gasen för att motorn ska komma ingång. Tyder detta på för lite eller för mycket soppa tros? (nya nålventiler i förgasarna)

Problem nummer två är att ibland har man noll tomgång och när man sedan justerat till den så har man efter en stunds gasande en tomgång på 3000 varv som sedan ev sjunker sakta sakta..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Skit i lågfartsmunstycken eller helt feljusterade blandskruvar. Och om någon bytt lågfartsmunstycken kan de vara för små.
Den får för lite soppa därav rusande tomg. Den kan även läka vid insugsgummi alt packbox bakom variator på vevaxel. Spruta startgas på alla insugsgummin och på vevaxeltätningen med motorn på så jämn tomg som möjligt. Om den reagerar på det så läker den där.
 

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Skit i lågfartsmunstycken eller helt feljusterade blandskruvar. Och om någon bytt lågfartsmunstycken kan de vara för små.
Den får för lite soppa därav rusande tomg. Den kan även läka vid insugsgummi alt packbox bakom variator på vevaxel. Spruta startgas på alla insugsgummin och på vevaxeltätningen med motorn på så jämn tomg som möjligt. Om den reagerar på det så läker den där.
Har rengjort förgasaren så tror inte det ska vara nån skit i dock kan det ju vara för små munstycken.. vet ej vad det ska vara original..

Har ställt blandningsskruvarna i grundläge, problemet är att det inte går att komma åt att skruva på dem när motorn är igång, lite synd då man gärna vill lyssna samtidigt..
 

Skidoomxz583

Medlem
12 jan 2015
18
0
1
Ställdalen
Svarta stift tyder på att den hår för fett, bytt stiften, NGKbr9 EYA stift tål mycket ner surningar, är inte så att du primar för mycket att den surar ner sig?
 

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Svarta stift tyder på att den hår för fett, bytt stiften, NGKbr9 EYA stift tål mycket ner surningar, är inte så att du primar för mycket att den surar ner sig?
Tackar för tipset med stiften!

Nja tror inte jag primar för mycket. När den är varmkörd och man stänger av den så är den fortfarande svårstartad även om man försöker starta den direkt efter man stängt av den och då primar jag ju ingenting när den är varm. Prova o flytta ner nålen max kanske?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ta ett kompprov på motorn den kan vara totalt slut i någ av cylindrarna ev bägge. Prova även skruva upp blandskruvarna till 2,5v öppen och funka i te det så dra igen dem till 0,5 varv öppen så ser du om den blir bättre åt endera hållet. Ang lågfartsmunstyckena så ståt det på skidoo partsfinders vilket storlek alla munstycken ska ha.
 

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
testade att sätta dit en genomskinlig slang mellan soppapumpen och vevhuset för att se så det inte går soppa bakvägen. Det som hände då är att jag ser att det vandrar bubblor i den och där i ska väl bara vara luft antar jag.. =)
Dock är det lite lustigt då jag haft isär pumpen tidigare och såg inga fel på membranen.. Testade även att suga med munnen och då var det bomstopp.. :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
testade att sätta dit en genomskinlig slang mellan soppapumpen och vevhuset för att se så det inte går soppa bakvägen. Det som hände då är att jag ser att det vandrar bubblor i den och där i ska väl bara vara luft antar jag.. =)
Dock är det lite lustigt då jag haft isär pumpen tidigare och såg inga fel på membranen.. Testade även att suga med munnen och då var det bomstopp.. :/
Lite bubblor kan förmodligen vandra i slangen för sugtestet säger att den är ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
vad menar du med det? att det är normalt att det vandrar lite bubblor?
Jag kan tänka mig (gissning) de kan komma in en aning tvåtaktsoljeslem i slangen som vid gång bildar bubblor som pulserar fram och tillbaka i slangen men jag tror inte de läker in bränsle från pump till vevhus då de var tvärstumt när du sög i slangen. Men om du tydligt ser bubblor åka i riktning från pump och in i vevhus så kan de såklart vara ett läkage i pumpen och då surar den cylindern.
 

_marcus_

Medlem
31 okt 2012
30
0
1
Lekeryd
Jag kan tänka mig (gissning) de kan komma in en aning tvåtaktsoljeslem i slangen som vid gång bildar bubblor som pulserar fram och tillbaka i slangen men jag tror inte de läker in bränsle från pump till vevhus då de var tvärstumt när du sög i slangen. Men om du tydligt ser bubblor åka i riktning från pump och in i vevhus så kan de såklart vara ett läkage i pumpen och då surar den cylindern.
det är ju ganska enkelt att utesluta felet genom att plugga den slangen o sätta en dunk på styret o utnyttja självtrycket i stället..