Förbud

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
Tänkte höra efter om någon vet vad som gäller angående förbud, pratade i går kväll med en granne som var ut på första turen med skotern o blev stoppad av polisen vi bor 300 meter från skoterled för att komma dit måste man korsa gångbanna tydligen är detta olagligt o känns ganska hårt i plånboken. jag brukar åka med honom men vi tar alltid släpet till leden då men det var första åkbara snön o han ville bara testa skotern så allt var ok vet någon exakt vad som gäller när man ska ta sig till o från skoter led har läst lite lagar men är inte hundra vad som gäller
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
32
Arjeplog
Det är väl lite olika beroende på var du är. I Arjeplog t ex får man köra till närmsta skoterled från sitt hus.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tänkte höra efter om någon vet vad som gäller angående förbud, pratade i går kväll med en granne som var ut på första turen med skotern o blev stoppad av polisen vi bor 300 meter från skoterled för att komma dit måste man korsa gångbanna tydligen är detta olagligt o känns ganska hårt i plånboken. jag brukar åka med honom men vi tar alltid släpet till leden då men det var första åkbara snön o han ville bara testa skotern så allt var ok vet någon exakt vad som gäller när man ska ta sig till o från skoter led har läst lite lagar men är inte hundra vad som gäller
Det är inte olagligt att korsa en gångbana, väg eller dyl.
Men tror du att det var detta som han verkligt blev bötfälld för ?
Låter mera som att han nog bröt mot något slags skoterförbudsområde, som ju i regel finns i alla större tätorter.
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
jo som sakt vi brukar åka mycket tillsammans då använder vi släp men han hade just bytt matta o tänkte ta en tur för att kolla sträckningen o man mer eller mindre ser leden från där vi bor, Blir o ta släpet i fortsättningen som vi har gjort hittils bara trist att åka dit första turen på året:Cry:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Som sagt, vart i Östersund var detta? Har samma "problem" jag med. Har ca 300m om ens det till leden. :Cry:
Ta skotern på släpvagnen då känns ju bara idiotiskt, man måste ju även tänka på miljön. ;)
Det finns ju alltid en gräns för vad som är brottsligt eller inte.
Denna gräns försöker man ju göra så knivskarp som det bara går.
Kör du 105km/h på en landsväg, där hastighetsgränsen är 100km/h så blir du rapporterad om nu inte polisen ser genom fingrarna.
Kör du 50 meter in i ett skoterförbudsområde, så har du ju gjort ett brott och blir rapporterad, om nu inte polisen även här ser genom fingrarna.

Det bästa vore ju att kommunerna tillät körning på åtminstone dom komunala villagatorna. Men tyvärr så är man "Bakbunden" av ett nationellt regelverk som inte tillåter att man får ta ett beslut om att tillåta körning på alla gator inom ett visst villaområde. Endast ett fåtal gator kan i undantagsfall bli tillåtna för snöskotertrafik. Det går inte heller av TS få en tolkning på hur många gator som menas med fåtal, det avgörs från fall till fall, om en överklagan på ett eventuellt kommunalt beslut kommer in.
Saken var upp på Skoterriksdagen och Snofed fick i uppdrag att driva på detta upp i Nationella Snöskoterådet, för att få till en lagändring, så att kommunerna själva ska få avgöra och besluta hur man vill ha det i sin egen kommun. men fram tills dess att det förhoppningsvis går att få en lagändring, så är det så att det är "Dagsformen" hos den polis som stoppar skoterförarna som avgör om man blir rapporterad eller inte.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Som sagt, vart i Östersund var detta? Har samma "problem" jag med. Har ca 300m om ens det till leden. :Cry:
Ta skotern på släpvagnen då känns ju bara idiotiskt, man måste ju även tänka på miljön. ;)
Undrar samma sak, själv åker jag 25meter på parkeringen korsar fäboleden sen är jag inne på skoterleden. Kan det vara olagligt tro? Tänker fortsätta att köra så och blir jag stoppad ska det bli intressant att höra om de tycker att jag ska ta släpvagnen osv :wacko:
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Alla skoterleder är 40 meter bred. 20 meter på var sida av stolpen är det skoterled. Så du kör olagligt 5 meter ;)