Fördelar med utan yttre vändhjul?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Vad finns de för för å nackdelar med bara innre vändhjul? Tappade ena yttre vändhjulet i helgen då lagret pajjade, funderar om man ska ta dom två jag har kvar och montera dom mellan skenorna ist. Men de känns som om mattan kommer ta mer stryk.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
F7 har bara 2 vändhjul funkar bra, men har man fler så tål de mer stryk men det går tyngre och väger mer.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Börja med det enbart för att se om det fanns några fördelar, inte för att det ser fjoligt ut med yttre vändhjul. Och då det är (enligt mig) bättre utan yttre, och dessutom snyggare så är det givet. Inte kört med yttre vändhjul sedan 2003 och kommer inte göra det förän jag tycker skotrar inte ska lukta 2 takt, och har för många barn barn. Hemska tanke.

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Arctic började ju med det 2003 eller var det 2002 SnoPro.
Sen provade Polaris med det samma 2009.
Snyggt eller bra?

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Bra? Förklara det för Ts det var ju hans fråga.
Skotertillverkarna verkar ju ha svårt för det dära.
En smaksak tycker jag.

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Lyfter den här tråden liten!

Är det så enkelt att bara ta bort dom yttre vändhjulen på en F7a 05a? och bara köra på dom två innre?
Eller måste man flytta in dom två yttre och ersätta dom som redan sitter där?

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Nej ta inte bort hjulen på din maskin.
F7;an är ingen skråmaskin. Ta bort kopplingsklossarna och du har en roligare leksak
så länge du inte tänker fegköra efter en led. Men så skall ju en Arctic vara, full patte rakt fram (Skidorna i vädret)

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Hur är det med polaris switchback (SKS) 2003, går det att ändra eller ta bort? På min har jag bara ett inre och två yttre har jag set??

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Hur blir det om man har tvärtom? bara två yttre?
viker sig mattan in eller händer inget?

På min är nämligen mittenhjulet i vägen för "saxen" ,om den nu kallas så, eftersom vi gatt korta boggien. Så får man en hårdare smäll slår den rätt ner i vändhjulet, och det kan väl inte vara bra?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har kör med enbart två 10" yttre hjul på min f9a , den finns inga tendenser till att mattan ska vika sig inåt , då mattan är smalare utanför slidsen finns det mindre matta för hjulen att gå på än på en 38:a , xp -08 hadde ju ochså bara 2 yttre , dessvärre var dom så klena så dom flögbort ..