Förgasar krångel och ev mattbytte på en V-max xt 500 98

Vmax 500 xt

Ny medlem
28 okt 2007
4
0
1
Sundsvall
Har en V-max 500 xt från 98, som jag har haft isär förgasarna på och rengjort dem från skit. När jag nu har satt tillbaka allt så går den inte som den gjorde innan. Det är inte samma ”klipp” i den längre ger kanske bara typ 75% och den låter som en 4-taktare på tomgången, men annars går den jämt och fint inget blöder eller nåt. De inställningar jag har gjort är att synka trottlarna (diffar kanske en halv millimeter), och ställt luft skruvarna till grundläge som jag tror är 1 och ¾ varv. Trots detta är den inte som den var förut.
Är det nån som vet vad mer man kan ställa in eller hur luftskruvarna ska ställas?
Sitter en 25 mm kammars matta på den och har funderat på att bytta till åtminstone 32 mm är det nån som gjort de på den här modellen? Blev det nån skillnad i snön, eller blir den ändå lika ”snörädd”?
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
De gör stor skillnad med att byta till 32 kammar och när du byter matta så skulle du även montera non-slip drivhjul. Så kan du göra om kontrollstagen i boggien så du får upp medarna från snön. Hade jag varit du så hade jag monterat minst 38 kammar.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med förgasarna.... men däremot så åker jag med 32mm matta och det funkar fint! men hittar du en 38mm så köp den=)

MVH