Förgasare Gt 583

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Hallå :ciao:

Nu har jag suttit och läst här på forumet och är en aning fundersam :confused: Håller på att plocka ihop motorn igen efter kolvbyte, och nu funderar jag på förgasarna..

Dom är ju olika bestyckad har jag förstått, och om man läser här så ska den med större huvudmunstycke sitta på mag sidan? Men om man tittar på sprängskisserna på den så står det att det är större munstycke i den som sitter på pto sidan? Har jag missat något eller?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
har precis stoppat dit mina gasare och bestyckat som du tänkt. ska bli roligt att se svaren här!:hmmmm:
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
I din slidmatade motor roterar slidskivan motsols. Detta betyder att den kapar av den inkommande luft-bränsleblandningen fortare till magsidan. För att kompensera denna mindre tillförsel av bränsle kompenserar man då med att göra bränsle-luftblandningen rikare med ett något större munstycke.
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Jag har inte tillgång till tekniska data där jag befinner mig just nu, men det jag beskrev är det normala.
Det har funnits avvikelser från detta som beror på hur spolningen och kylningen i en viss motortyp fungerar. Du kan kanske gå in och titta i reservdelsböckerna på årsm. 1998 och 1999 som hade samma motor och jämföra så att det inte är ett skrivfel i den sprängskiss du tittat på.
 

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Jag har kikat på sprängskisserna som ligger upplagd högst upp här i ski-doo forumet.. Vill ju vara säker att man sätter det rätt så man inte får något haveri p.g.a felmontering :)
 

Fiat500

Banned
9 nov 2009
104
0
6
Östersund
* "RV" motorer som har singel pipa med "Änd-utblås" skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-side ).

* "RV" motorer med singel pipa med "Centrum-utblås" skall alltid Vänster cylinder vara större bestyckad ( PTO-side ).

* "RV" motorer med TWIN-pipes så skall alltid Höger cylinder vara större bestyckad ( MAG-Side ).
luciano
 
Senast redigerad av en moderator:

luciano

Aktiv medlem
10 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Perfekt svar.. Det är alltså olika beroende på vilken pipa man har.. Nu stämmer de bättre för mig med :) Men då kommer en följdfråga :eyebrows: Varför är det större munstycken på 500 än på 583:an?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Som komplettering till Fiat 500 så kan jag informera vad jag fick veta när jag var på utbildning hos Rotax för ett antal år sedan när de slidmatade motorerna var som mest aktuella. Jag hade då samma frågeställning som "luciano".
Rotax förklarade då detta fenomen enligt följande:
Bränslet som kommer upp ur förgasarens spridarrör blandas ju med den inkommande luftströmmen, men eftersom bränslet är tyngre än luften och att bränslet kommer upp från förgasaren i nedre delen på luftströmmen blir den nedre delen av den inkommande luft-bränsleblandning rikare.
Eftersom slidskivan som roterar motsols stänger mag-sidans insugningsport underifrån och följaktligen pto sidans insugningsport uppifrån så stänger den av den rikligare bränsleluftblandningen först på mag sidan medan den följaktligen inleder stängningen av den tunnare magrare bränsle-luftblandningen på pto sidan. Detta kan man då bli tvungen att kompensera med ett större munstycke på mag-sidan.
Men som jag skrev finns det andra omständigheter som kan påverka värmeutvecklingen och som har större inverkan än detta med slidskivan och då kan förhållandet bli det omvända.