Förgasarproblem

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Hej!

när jag släpper gasen efter en fullgasrepa så går skotern ner på ca 2000varv stillastående. stannar där 10 sek sen dör den och vill inte starta igen. när jag lyfter på stiften så är det snustorrt, både stift och kolv.
första gången det hände han den inte ner på tomgång innan den dog. då lfte jag nålen ett hack samt justera luftskruven så starta den en dag senare efter att ha vilat:dizzy:

kan det vara tomgångsmunstycket (pilot jet) som är problemet??? skit?:target::target:

HJÄLP!!!!:(:hmmmm:

larsson91

Välkänd medlem
4 jan 2009
186
0
6
har du prövat o choka/prima när den håller på att dö? prova o rengöra förgasarna.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ehmm...en grej..
du ska ALDRIG hålla stumt och sen bara släppa gasen...då får motorn inge soppa och går väääldigt snålt.vilket kommer leda till att den nyper till slut...du ska alltid pumpa på gasen när du är påväg ner från fullgas...

nålen har INgenting med tomgången å göra..du har ett lågfartsmunstycke..är de igensatt så blir detta problem..

börja med att fa ut och kör som man ska med en 2t:).. håll fullt..sen småpumpar du när du släpper gasen så att motorn får soppa medans..är de samma fenomen då??..då kör du in skotern i garaget (kan hända att du måste gasa för att motorn ska gå igång eftersom den itne får nå soppa)..

när du nu kommer in.riv ur gasarna och rengör dom ordentligt...så ska du se att den kommer gå mkt mkt bättre:)

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
konstigt att den gick på tomgång 2000 rpm i 10 sek innan den dog. (tillräckligt länge för att jag skulle fippla med hjälmen så att jag inte kan pumpa nåt med gasen.) släppte inte helt från fullt utan saktade ner lite innan.

den vandrar lite på tomgången annars också ock det skulle väl indikera att det skulle vara skit nånstans, eller?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okej.men öppna å kika i gasarna..rengör allt i koppen..blås lite försiktigt med blåsmunstycke..se till att de inte är nå skit i munstyckena..

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
öppnade fuggarna idag. Hittade en löspackning i den ena koppen!!!!

kan detta varit problemet. skulle ju kunna lägga sig för lågfartsmunstycket eller hindra flottörerna.

Dock bara i ena förgasaren!?!?

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
hej, kolla soppapumpen och slangarna till den, den kanske inte orkar pumpa pga vakum läckage när den går på tomgången, att den går i 10sekunder kan vara att då är det fortfarande bensin i flottörerna, när det tar slut stannar den.

mvh adrian

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
I såfall före eller efter pumpen?

Vacumslangarna till pumpen från vevhuset måste kollas för ev hål sprickor.

Och sedan tar du lös nålarna till inkommande soppa i flotören och kollar så det inte är skräp där bakom. Har du förgasare där man kan ta lös nålsätet gör även det då. Lågfartarna tar du lös och piprensar med koppartråd från elkabel + blåser igenaom alla kanaler med minst 6kg lufttryck.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Var ute idag efter att ha rengjort förgasarna. och symptomen är bättre men kvar. jag skulle kunna "rädda" med gastummen. när den väl dött så vägrar den starta igen. ska kolla upp vakumslangen till vevhuset i morgon och bränsleslangarna från tanken och framåt!!
det ska gå att lösa =)