Förgasarproblem...

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Igår var jag ute och "hårtestade" skotern med bl.a ca 3mil i ospårad terräng och en hel del uppför, det var jäkligt kul :)

Men nu till problemet elelr det är egentligen 2st problem.

1. Efter att skotern stått på tomgång eller man stannat och kör iväg...typ vid 1/4 trottel så är det som den skulle bluddra lite. Det är ett väldigt kort område för med bara liite mera gas så går den rent igen.

2. Upp till ca ½trottel så går den bra men då man trycker mer än det och upptill max trottel så känns det som att det händer ingetting...mer som att den nästan "bromsar". Känns alltså som att jag inte får mer effekt efter ½gas.

Förgasarna är ju rengjorda så det borde inte vara det problemet. Jag kollade ju inte munstycksstorlek och nål för jag antog att dom var original eftersom det var en äldre man som haft skotern sen ny då jag köpte den och han inte meckat annat än normala servicar.

Var skall jag börja kolla?
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
verkar klurigt, me du kan ju kolla att trottlarna är exakt lika inställda, har hört att de kan vara ganska känsligt, och att luftskruven är rätt inställd
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
låter som den inte får soppa på mer gas. Skulle sagt rengör munstycken men det har du gjort redan...................
Tog du lös nålventiler också och blåste däri också? Funderar på om den hinner fylla flotörhuset? Kolla soppapumpen också så den spottar rikligt vid dragstarter (ta ur tändstift och slå av tändning vid test!. Den ska spotta ca 1 dm soppa vid drag.

Långsökt men prova öppna tanklocket lite kan vara vacumproblem från tank.

Om nu inte soppan är felet kan en spole i statorn flygit. Mäts upp med multimeter.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skall ta isär förgasarna igen och rengöra dom en gång till. Skall då också kolla upp munstucksstorlekar och nålhöjd.
KOllade tändstiftena och dom såg väldigt mörka ( svarta) ut.

Vad menar du med 1 dm vid drag?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har nu sökt på forumet om mitt andra problem, dålig kylning. Och såg att om topplockpackningen är dålig så kan det bli så att skotern lättare går varm. Skulle detta också kunna leda till att den går dåligt vid högre gaspådrag?