Förgasarproblem?

tomArn587

Medlem
21 nov 2012
8
0
1
Åkersberga
Hej.

Köpte mig en mach1 i veckan som inte startade.. nya soppaslangar/filter. rensa förgasaren och nya stift så gick den som satan. ny till problemet.. har det stått på tomgång för länga dör den? och man kollar stiften och dom e dyblöta. den funkar som sagt kanon när man väl är ute och gasar. har skruvat på diverse skruvar på förgasaren men får det inte att lira. man måste även starta den med startgas om den stått mer än 30-40 secunder. och har den stått längre måste jag tömma förgasarna och dra ur all soppa ur cylindrarna sen startgas så funkar den fin. finns det några orginal inställningar att få tag i ? vilken skruv e vilken?luft/soppa? Väldigt tacksam för hjälp

Mvh Tommy
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Finns tror ja på sprängskisser vad de ska sitta standard. Dom finns här på fliken ski-doo. Låter nästan som att de är förstora lågfartsmunstycken.
 

tomArn587

Medlem
21 nov 2012
8
0
1
Åkersberga
Vad är Lågfartsmunstycke?? känns som det är lite mer meck me skooter förgasare än en cross. hehe får munstycket soffan att inte flöda så jäkligt till vevhuset elle?
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Om den flödar så skulle jag kolla nålventilerna, dom kanske kärvar så det rinner in soppa eller så är det dax att köpa nya pga slitage det är ju inte så ovanligt.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Om ja minns rätt så går skotern på tomgång och en 1/4 dels gas på lågfartsmunstycken, men kolla upp nålventilerna i gasarn med. Som sagt, kan vara dags att byta.
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Jo börja med att ta i sär båda gasarna och rengör noga kolla så att det är rätt bestyckning på huvud och lågfarts munstyckena, byt till nya nålventiler, montera ihop och gör en grundjustering på gasarna sen ska dom synkas mot varan.Jag skulle tro att dina bekymmer att den flödar går över då.Men som alltid när man är och skruvar på luft skruven glöm ej att kika på stiftena efter en fullgas repa så den inte går för magert (vita elektroder) för då lär det bli andra mekaniska problem ,he,he.
 

tomArn587

Medlem
21 nov 2012
8
0
1
Åkersberga
Ok. tack för tipsen ska stt igån att riva i eftermiddag. men hur ser jag att den är rätt bestyckad? hur är grund justeringarna? finns det några antal verv på skruvarna mm?
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Du kan ju alltid kolla på forumet eller på stenamrks i tärnaby har du en länk till brp sida med sprängskisser där kan det finnas info om std bestyckning på dina gasare. Man ska skruva luftskruven i botten (Väldigt försiktigt) så man ej skadar sätet. Sedan öppnar man skruven CA 1 1/2- 1 3/4 varv om jag inte minns fel men var noga så den ej går för magert för då blir det bekymmer.
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Skruva in den max och så skruva ut den ca 1 3/4 varv så tror jag att du är i närheten, du kan ju alltid kolla på mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf
Där finns det mycket bra info om gasarna som du har.
 
Last edited: