Förlänga Nytro XTX till 153"

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Funderar över att köpa mig en Nytro XTX -09 med 180 MCX kit.

Råkar ha en Challenger Extreme 63,5 mm 153" matta liggandes.
Funderar över om det är möjligt (jo jag vet allt är möjligt..) att förlänga XTX:en så att 153" matta med 63,5 mm kammar får plats.

Om ja, är alternativet att byta boggin till tex en Timbersled?
Behöver mer bytas förutom drivhjul, boggi och matta?

Antar att 63,5 mm kammar inte får plats i tunneln på en original XTX och att det då inte heller är något alternativ att förlänga genom förlängningsskenor, är det ett korrekt antagande?

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nä att förlänga skenorna är inget bra alternativ. En boggie från en mtx lr timbersled är de bästa. Men boggiefästena kommer inte att stämma men de är ju inte så stort problem. Drivhjul och tunnelförlängning är nåt du oxå behöver.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Tack för svaret.

Det är klart en boggi från en MTX borde ju också fungera.

Tunnelförlängning, vart hittas sådan till bra pris (fanns inget till salu på Blocket)

Antar att Avid nonslip drivhjul är att rekommendera?

Nä att förlänga skenorna är inget bra alternativ. En boggie från en mtx lr timbersled är de bästa. Men boggiefästena kommer inte att stämma men de är ju inte så stort problem. Drivhjul och tunnelförlängning är nåt du oxå behöver.

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Tack för svaret.

Det är klart en boggi från en MTX borde ju också fungera.

Tunnelförlängning, vart hittas sådan till bra pris (fanns inget till salu på Blocket)

Antar att Avid nonslip drivhjul är att rekommendera?
Enligt mig är Avid bäst, står pall för vilken turbo som helst.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Samma tanke slog mig precis och det vill jag förmodligen inte ha. Endera blir det till att glömma uppdatering till 153" eller införskaffa ny framvagn också. Logiskt borde det vara att inte påbörja ombyggnation men det är ju roligt att ha något att göra under sommaren =)

Vill du ha en så pass lång skoter med bred framvagn?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Bara så att ni vet så har MTX och XTX samma framvagn. bara distanserna vid skidifästningen som gör MTX smalare, så det är lätt ordnat.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag fick för mig att framvagnen på mtx är smalare, jag har ca 101 cc med distanserna på smalaste läget.. vad har ni?

GRU

Medlem
11 dec 2010
32
0
1
Sundsvall
Jag fick för mig att framvagnen på mtx är smalare, jag har ca 101 cc med distanserna på smalaste läget.. vad har ni?
Är väl distanserna som skiljer mellan XTX och MTX, vill du ha din XTX lika smal som MTX måste du byta distanser till samma som MTX har eller göra om de du har på din XTX.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Sätt båda distanserna på insidan av spindeln, funkar fint. Smalare än så blir den inte.

Last edited:

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag bad min kompis att mäta cc på sin mtx -08 och han hade 101cm mellan skidorna med distanserna på mittenläget, jag har på min maskin (xtx) 101cm med distanserna på smalaste läget.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Enligt spränskissen så är det ju samma nedre A-armar på en XTX och en MTX från 2012.
8HK-23570-10-P0

Dock har RTX en annan A-arm
8HK-23580-10-P0

GRU

Medlem
11 dec 2010
32
0
1
Sundsvall
Jag bad min kompis att mäta cc på sin mtx -08 och han hade 101cm mellan skidorna med distanserna på mittenläget, jag har på min maskin (xtx) 101cm med distanserna på smalaste läget.
Mät längden på distanserna på din XTX och be din kompis att mäta längden på distanserna på sin MTX så kanske det klarnar.