Förlänga Pro X2

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Någon som gjort detta??

Någon som vet om/var man kan köpa såna förlängningskit??

Funderar på 345 eller 365 då. Är mest intresserad av vad det kostar.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Säger han som har en förlängd indy...

Kolla hos Rinab, vet att de har sålt förlängsningsplåtar förut.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Nu ska jag inte vara kritiskt men om du vill ha en längre skoter så satsa på en rmk.
Om jag hade velat ha en RMK hade jag väl inte frågat efter förlängning till en Pro X2?? Inte mycket som är lika på dessa maskiner. Helt onödigt svar måste jag säga.

Pyrro: Tackar, ska kolla upp det.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Det var inget negativt menat så ta inte illa upp. Dessutom så förlängde jag min indy för att jag inte hade råd att köpa något längre.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det var inget negativt menat så ta inte illa upp. Dessutom så förlängde jag min indy för att jag inte hade råd att köpa något längre.
Jag tog inte illa upp så det är lugnt. Tyckte bara det var ett onödigt svar.

Har kollat upp Rinab nu och de har förlängningplattor. Som jag förstod på dem så flyttar man i stort sett bara bak vändhjulet. Boggiskenen blir inte längre alltså, betyder det att mattan går i lyften sista biten innan hjulet istället för att glida mot slidesen?? Har jag förstått det rätt då??

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.575
443
83
Malå/Adak
Har funnits ett riktigt snyggt Polaris orginal förlängningskit till ProX inkl tunnelförlängning, slideskenor, matta osv, men det var DYYYRT. Du kan ju kolla med nån trevlig polarishandlare om du känner dig rik.

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Borde väl inte heller vara så stort problem att ta boggie eller boggieskenor från en RMR/Switchback och montera på PROX:en. Eller?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har funnits ett riktigt snyggt Polaris orginal förlängningskit till ProX inkl tunnelförlängning, slideskenor, matta osv, men det var DYYYRT. Du kan ju kolla med nån trevlig polarishandlare om du känner dig rik.
Så rik tror jag inte att jag känner mig.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Borde väl inte heller vara så stort problem att ta boggie eller boggieskenor från en RMR/Switchback och montera på PROX:en. Eller?
Jaa det är ju ett alternativ MEN hur "bra" är en RMK boggi jämfört med den jag har på X2an?? Jag är såå ***** nöjd med den jag har, vill bara ha den lite längre.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Ett alternativ till förlängning är ju att sätta på en matta med 51mm kammar! Nu vet jag inte hur bra den kommer att gå i snön med den eller om den ens pasar.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Behåll den du har och förläng!
Jag tror du kommer bli mest nöjd då..

Dreva ner, vkitt och på med en 345/365 med 44as kammar, kommer bli grymt :)

R

Robin

Ett alternativ till förlängning är ju att sätta på en matta med 51mm kammar! Nu vet jag inte hur bra den kommer att gå i snön med den eller om den ens pasar.
Inte alls samma sak att ha en matta på 345 med 51mm kammar som att ha en 307 med 51mm.

Längre matta bär upp skotern på snön mkt bättre.
Endast höga kammar på en kort matta gör att du hittar fäste trots att skotern nästan går vertikalt frammåt i snön men det bär fortfarande lika dåligt som om du hade haft 19mm kammar.

Been there done that, men vist är det kul med kort matta och feta kammar, fäste överallt och ändå smidig, men inte alls samma lössnö kunskaper som tex bara en 345 med 32mm kammar.

Roadkiller: Kika in HCS forum, sett många förlängda Pro X, X2, XR som kanske giver lite insperation.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Klart jag vet att den inte bär lika mycket men det kan kanske ändå vara ett alternativ :) du förlorar ju en del av ledegenskaparna när man förlänger.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Klart jag vet att den inte bär lika mycket men det kan kanske ändå vara ett alternativ :) du förlorar ju en del av ledegenskaparna när man förlänger.
Det gör man med en 51'as matta på en 307-boggie också.
Är inte ens roligt att köra runt med en sån maskin.

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Kan inte tänka mig att man tappar såååå mycket om man förlänger till 345. Och de man tappar på leden tar man igen ute i lössnön :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Blir väll bara 19cm längre om man förlänger från 307 till 345? Det kan väll knappast märkas allt för mkt på maskinen förutom att den tar sig fram bättre i snön och ser råare ut :)

R

Robin

Det gör man med en 51'as matta på en 307-boggie också.
Är inte ens roligt att köra runt med en sån maskin.
Det kan jag inte hålla med om, har den 57mm matta på min gammla rev, nerkapad till 50mm, gick hur fint som helst att pressa på hård led, och i pudret har man grepp hela tiden, Fina res är inga problem alls.

Men det bär fortfarande ingenting. Gräver ner sig exakt lika mkt som en ex 32mm matta men där 32an hade börjat spinna och inte kasta runt snö paddlar 50mm på som tusan.
Inga problem att stanna mitt i pudret med snö upp till huven och sedan mata fullt och man kommer bort med galans, med 32mm i ett sådant läge har man tur om maskinen rör sig 10mm frammåt.

Kommer helt klart slänga på minst 44mm på Pro xren när ekonomin tillåter.

Hursomhelst tillbak till ämnet, Hade helt klart satsat på ett par RMK skenor och enbart flytta över dina dämpare från prox2an, sving, sax osvosv.
Helt klart bästa och snyggaste lösningen.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.575
443
83
Malå/Adak
Mycket stora skillnader mellan RMK:s boggi och ProX boggin, Den ena kopplad och den andra okopplad, dämparna passar inte mellan, skenorna är starkare på ProX mm, mm. Tror inte ens avståndet mellan hålen i chassie är samma.

Inga problem att förlänga ProX-boggin med plattor, se bara till att du går en liten kurs i bogginställning hos nån. Finns massor av justeringsmöjligheter i ProX-boggin och att släppa lös kopplingen en del så du får upp skidorna ovanför snön kan vara bra. Nåt som blir bra är att passa på att flytta bak boggin. En kompis frlängde sin ProX till 365 men pasade på att flytta bak boggin 5cm och då både förbättrade attackvinkeln och även gjorde plats för NoSlip-hjulen. ProX:en har brant attackvinkel och går tungt som fan så det skadar inte att flytta bak boggin när man ändå har chansen.