Hej för o göra en lång historia kort så mangla jag min 600 XT i en Stenharv åt vattenregleringen för några år sedan och sedan des dragits med ett halvskevt chasie.
I somras fick jag dock tag på ett nytt chasie med nya dämpare fram (då det nu sticker ut en bult ur min gammla dämpare).
Frid o fröjd så börja jag plocka ner allt och i lördags, senare på kvällen påbörjades ihopmonteringen och givetviss så kolla jag inte allt utan när det bara boggien var kvar så stod jag där med en "förkort matta".
Felet är att på det nya (beggade) chasit så sitter boggie fästena ca 12 till 17 CM längre bak än på 97an:s chasie.
På 97:an siter det en Proaction boggie och jag tycker den är lätt skönare jämfört med den boggie som siter på min 94:as V-max 600.
Mattan på 97:an är 38X307 och jag har nu kommit på att jag ska ändra den till en 345 eller en 365 med 4 milimeter högre kamar.
Jag ska förhoppningsviss ha tid i morgon att ta ner mattan och torrmontera boggien i tunneln för att se vad det nya måttet kan bli.
Men nu till min fråga..... är det någon som har testa något liknande tidigare så dom kan komma med varningar så jag sliper lista ut allt genom "Gör om Gör rätt" metoden ?
Sedan undrar jag hur det kan bli med främre delen av boggien om jag flytar den nu så långt bak i tunneln som det lutar åt.
Den naturliga vinken mot drivaxeln kommer inte bli en vacker syn och den komer inte riktigt följa glidplasten på boggin heller .
Kan det bli en fara på det viset att jag riskerar förstöra boggien av isvallar och plogkanter eller komer det att hålla trots att det blir en glipa på nästan 15 CM mellan boggiens framkant och drivaxeln ?
Jag har även fundera att montera 6 plattor och flytta boggien till den plats den ska sitta orginal men det skulle kännas som att jag tar den lätta vägen ut
Tack på förhand för alla tankar och synpunkter ni kan ha på deta ämne
//patrik lindberg.
I somras fick jag dock tag på ett nytt chasie med nya dämpare fram (då det nu sticker ut en bult ur min gammla dämpare).
Frid o fröjd så börja jag plocka ner allt och i lördags, senare på kvällen påbörjades ihopmonteringen och givetviss så kolla jag inte allt utan när det bara boggien var kvar så stod jag där med en "förkort matta".
Felet är att på det nya (beggade) chasit så sitter boggie fästena ca 12 till 17 CM längre bak än på 97an:s chasie.
På 97:an siter det en Proaction boggie och jag tycker den är lätt skönare jämfört med den boggie som siter på min 94:as V-max 600.
Mattan på 97:an är 38X307 och jag har nu kommit på att jag ska ändra den till en 345 eller en 365 med 4 milimeter högre kamar.
Jag ska förhoppningsviss ha tid i morgon att ta ner mattan och torrmontera boggien i tunneln för att se vad det nya måttet kan bli.
Men nu till min fråga..... är det någon som har testa något liknande tidigare så dom kan komma med varningar så jag sliper lista ut allt genom "Gör om Gör rätt" metoden ?
Sedan undrar jag hur det kan bli med främre delen av boggien om jag flytar den nu så långt bak i tunneln som det lutar åt.
Den naturliga vinken mot drivaxeln kommer inte bli en vacker syn och den komer inte riktigt följa glidplasten på boggin heller .
Kan det bli en fara på det viset att jag riskerar förstöra boggien av isvallar och plogkanter eller komer det att hålla trots att det blir en glipa på nästan 15 CM mellan boggiens framkant och drivaxeln ?
Jag har även fundera att montera 6 plattor och flytta boggien till den plats den ska sitta orginal men det skulle kännas som att jag tar den lätta vägen ut
Tack på förhand för alla tankar och synpunkter ni kan ha på deta ämne
//patrik lindberg.