Försäkring

S

Ski-Doo

Är det nån som vet av ett bra försäkringsbolag??
Jag har en Ski-doo Mxz600 -01. Är själv över 25 år Folksam ville bara ha 20544:-/år och trygghansa 7621:-/år...
Tänkte bara att det måste ju finnas nått billigare...

J

Jolle

Försäkrar min rave 670 '97a för 3tkr = helförsäkring hoss länsförsäkringar.
Brorsans Formula3 kostar 3200kr på länsförsäkringar för helförsäkring.
Ta inte Folksam dom vill inte försäkra skotrar därför dom är så dyra
Lycka till

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Jag har IF och betalar dryga 3000 helförs. Håller på och bråkar lite med dom nu då dom infört samma idiot regel som övriga bolag,dvs att man ej kan ställa av och på.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Oct-03 kl 12:02 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 14-Oct-03 kl 12:01 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 14-Oct-03 kl 10:55 AM (CET)]Jag har också if har för mig att det var Ca:3000:-helåret h-försäkrad ,avställd Ca:12:-/mån (har förarbevis).Men jag bor i skarven Västmanland/Dalarna och har alla mina försäkringar där,skotern är en XCR 600 SE -97. :)

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: idiot regel

``idiot´´regeln har tillkommit på grund av såna som du och alla andra som gör likadant som inte har råd att betala ca:250:- i månaden när den är påställd.Så nu ökar min (och andras försäkring) ca:700-800:- om året,det vore bättre att införa den faktiska avgiften på dom som ställer av och på hela tiden och dom som inte gör det kan ha det som det varit förut. }>

Mvh: Bola...........................

D

Dudner

Länsförsäkringar är bra.
Har en xcr 440sp -94 1300kr halvförsäkring helår. Är bara 18 år.

bra pris tycker jag iaf!

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>Länsförsäkringar är bra.
>Har en xcr 440sp -94 1300kr
>halvförsäkring helår. Är
>bara 18 år.
>
>bra pris tycker jag iaf!

Måste bara få skryta lite. :) Betalar själv 255:- halvförsäkring helår på min xcr 440sp -96. Torde inte vara dyrare för dig...
www.sockenbolagen.se <- kolla där...nackdelen är att de verkar ha ngt högre självrisker är andra (inte säker).

D

dudner

jag tyckte de va så pass bra pris när jag ringde å kollade så jag tog det...
det är väl beroende på ålder osv.
länsförsäkringar duger då iaf...
trygghansa skulle ha 2500...
folksam ides man inte kolla med.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
[Uppdaterat: Senast editerat den 15-Oct-03 kl 12:17 PM (CET)]Min nya försäkring med det nya systemet när dom inte går att ställa av blir 1696:-.
Men det innebär allafall att det blir ca:700:- dyrare,sen måste jag säga att det skiljer väldigt mycket på hel och halv försäkringar.Har nu en xcr600SE ska byta till en EDGE X 600 då ökar premien med 2000:-,det har med ett``ev´´ värde att göra.
Ett sätt som dom räknar effekt och vikt
fick det förklarat men kommer inte ihåg vad hon sa.Men att det inte går att ställa av maskinerna på sommaren beror på att folk ställer av och på dom hela tiden,har fått det förklarat på alla f-bolag jag pratat med. :) (undrar var dom får sina effekt värden i från det skiljer nog inte myket på en XCR 600 se (91hk enligt f-bolaget) kontra en EDGE X 600 )

MVH: Bola...........

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
1800kr år helförsäkring på min venture 600 04:a på sockenbolaget men självrisken är dyr,
10000 som mest så det gäller att man inte knycklar till nån timmerbil.

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Vill bara kommentera den här "idiotregeln" att man bara kan försäkra helårsvis.
Det är rena ockret och inget annat! Att tvingas betala trafikförsäkring på sommaren då INGEN brukar en snöskoter är inget annat än rent bedrägeri,och rent åt hellskotta!!

Om nu bolagen ville få bort att folk ställer av och på skotern varje helg,varför då inte istället införa en regel som säger att du bara får avställa skotern en gång/säsong!?
På så sätt kunde dom ha åtgärdat problemet och vi försäkringstagare hade fortfarande fått ha garageförsäkringen kvar!!

Men detta är ju en mycket bättre lösning,då bolagen kammar in multum på försäkringar som garanterat ingen uttnyttjar,nämligen det man betalar på sommarhalvåret!
Varför i hela hälsingland ska jag betala en premie som jag inte kan få nått för?
Jag GER ju BORT pengarna till bolaget på sommaren! Helt absurt!

Meningen med en försäkring är ju att jag betalar en premie och därmed försäkrar mej att jag får ersättning om olyckan är framme. När skotern inte rör sej en millimeter på sommaren behöver jag ingen trafikförsäkring,men jag måste ÄNNDÅ betala för den!! Ingen kan väl änndå säga att det är rätt???

E

Ej medlem/Inloggad

Håkan K, bli politiker!! ; )

Vilket bolag är det som slopat avställningsmöjligheten?

E

Ej medlem/Inloggad

Håkan K. skrev:
Vill bara kommentera den här "idiotregeln" att man bara kan försäkra helårsvis.
Det är rena ockret och inget annat! Att tvingas betala trafikförsäkring på sommaren då INGEN brukar en snöskoter är inget annat än rent bedrägeri,och rent åt hellskotta!!

Om nu bolagen ville få bort att folk ställer av och på skotern varje helg,varför då inte istället införa en regel som säger att du bara får avställa skotern en gång/säsong!?
På så sätt kunde dom ha åtgärdat problemet och vi försäkringstagare hade fortfarande fått ha garageförsäkringen kvar!!

Men detta är ju en mycket bättre lösning,då bolagen kammar in multum på försäkringar som garanterat ingen uttnyttjar,nämligen det man betalar på sommarhalvåret!
Varför i hela hälsingland ska jag betala en premie som jag inte kan få nått för?
Jag GER ju BORT pengarna till bolaget på sommaren! Helt absurt!

Meningen med en försäkring är ju att jag betalar en premie och därmed försäkrar mej att jag får ersättning om olyckan är framme. När skotern inte rör sej en millimeter på sommaren behöver jag ingen trafikförsäkring,men jag måste ÄNNDÅ betala för den!! Ingen kan väl änndå säga att det är rätt???
Man kan göra ett ägarbyte när säsongen är slut och kryssa i "Avställd" så behöver man inte ha skotern försäkrad förrän man skall köra igen :)

Ett annat tips är att kolla exakt vilka regler de olika bolagen har för avställningar. Man kan få olika svar från samma bolag beroende på vem man pratar med. Vissa säljare på ett bolag tillåter en avställning/år, medan andra säger att man får ställa av hur mycket som helst.

Folksam tex har den i särklass dyraste helårsförsäkringen, men deras representanter säger att det är helt OK att ställa på lagom till helgen och ställa av efter helgen. Räkna antalet dagar du kör, så blir plöstligt det, ur helårsperspektiv sett, dyraste bolaget rätt attraktivt jämfört med andra bolags helårsförsäkringar.

6000 kr helår för årsförsäkring i ett bolag A skall alltså ställas mot folksams 25000 kr som bara nyttjas kanske 40 dagar då man verkligen kör skoter. 25000/365*40 = 2740 kr. På detta pris tillkommer avställningsförsäkring på några hundralappar per år.

Kör dock själv inte med Folksam, vill inte försäkra där av helt andra skäl.

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Ej medlem/Inloggad skrev:
Håkan K, bli politiker!! ; )

Vilket bolag är det som slopat avställningsmöjligheten?
Bli politiker? Vad menar du med det? Ger jag inga klara besked,eller vad? :confused: ;)

Jag tror det är enklare att räkna upp dom bolag som INTE har helårsförsäkring faktiskt! :(

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Ej medlem/Inloggad skrev:
Man kan göra ett ägarbyte när säsongen är slut och kryssa i "Avställd" så behöver man inte ha skotern försäkrad förrän man skall köra igen :)

Ett annat tips är att kolla exakt vilka regler de olika bolagen har för avställningar. Man kan få olika svar från samma bolag beroende på vem man pratar med. Vissa säljare på ett bolag tillåter en avställning/år, medan andra säger att man får ställa av hur mycket som helst.

Folksam tex har den i särklass dyraste helårsförsäkringen, men deras representanter säger att det är helt OK att ställa på lagom till helgen och ställa av efter helgen. Räkna antalet dagar du kör, så blir plöstligt det, ur helårsperspektiv sett, dyraste bolaget rätt attraktivt jämfört med andra bolags helårsförsäkringar.

6000 kr helår för årsförsäkring i ett bolag A skall alltså ställas mot folksams 25000 kr som bara nyttjas kanske 40 dagar då man verkligen kör skoter. 25000/365*40 = 2740 kr. På detta pris tillkommer avställningsförsäkring på några hundralappar per år.

Kör dock själv inte med Folksam, vill inte försäkra där av helt andra skäl.
Ja,jag vet dom som gör ett fejkat ägarbyte inom familjen vår och höst,och på så sätt slipper betala premien hela året,men det medför ju att skotern får en himmla massa ägare i papperna,plus att det inte känns så helkul att ha skotern helt oförsäkrad halva året heller,då ju faktiskt olyckan KAN vara framme även då skotern står garagerad.
När det börjar brinna och 80.000 kronors skotern är helt förstörd,då kan man hålla sej för skratt om den är oförsäkrad!

Bolag som har kvar avställningen,har ju som du säger högre premie istället,vilket nästan gör att man MÅSTE hålla på och ställa av/på skotern flera gånger per år för att det ska vara lönsamt,och det är ju lite besvärligt tycker en lat typ som jag!

Nä,varför inte ha kvar garageförsäkringen,men tillåta bara en avställning/år,alternativt införa en straffavgift om man ställer av skotern mer än en gång/år!?