Försäkringar

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Åter en försäkringstråd. Finns mängder, men de börjar bli lite till åren.

Nåja, ringde runt idag och kollade upp premien för helförsäkring på min ZR 500 -01. 18 år och bor i Luleå kan tilläggas.

IF: 4600 kr
Länsförsäkringar: 4200 kr
Tennat: 4440 kr + hemförsäkring
Trygg-Hansa: 3200 kr helår utan avställning
Folksam kollades upp mest för skojs skull, knappt 15 000 kr för 12 månader. Knappt 8 000 för 6 månader. Mig veterligen finns det inget lokalt sockenbolag i kommunen? De brukar ju vara billiga.

Intressant det där med de stora prisskillnaderna försäkringsbolagen emellan, och då främst hur Folksam kan vara så dyr. Gissar på att vinsten i att sälja skoterförsäkringar är tämligen låg.. men samtidigt borde det ju vara så för alla bolag?
Självklart tog jag Trygg-Hansa (4000 kr i självrisk). Riktigt nöjd med detta.

Vad har ni för premie, skotrar och ålder? Finns uppenbarligen en slant att spara i försäkringsdjungeln : )
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jo helt klart finns det en del att spara


jag försäkrade nyligen min bil för 12.000 helår, jag vet svindyrt men det var det billigaste av allt
folksam näst billigast med 13.000 (något överraskande)
if var dyrast med 25.000 (helt väntat)
de andra bolagen låg därimellan och då ringde jag ALLA bolag som finns

SalusAnsvar blev billigast och den försäkringen hittade jag genom insplanet, jag vet inte om dom kollar skoterförsäkringar också men jag ska iaf kolla det själv imorron

om det finns nån som inte vet vad insplanet är så kolla www.insplanet.se

observera dock att den billigaste försäkring dom hittar är bara hos dom bolag dom har avtal med, inget av dom stora finns med så dom får ni prova ringa själv men insplanet är mycket bra, funkat ruggigt bra de gångerna jag använt dom
 

PowderSpecial1

Semi PRO sledder
16 okt 2005
190
0
0
Boden
Silly Bear skrev:
jo helt klart finns det en del att spara


jag försäkrade nyligen min bil för 12.000 helår, jag vet svindyrt men det var det billigaste av allt
folksam näst billigast med 13.000 (något överraskande)
if var dyrast med 25.000 (helt väntat)
de andra bolagen låg därimellan och då ringde jag ALLA bolag som finns

SalusAnsvar blev billigast och den försäkringen hittade jag genom insplanet, jag vet inte om dom kollar skoterförsäkringar också men jag ska iaf kolla det själv imorron

om det finns nån som inte vet vad insplanet är så kolla www.insplanet.se

observera dock att den billigaste försäkring dom hittar är bara hos dom bolag dom har avtal med, inget av dom stora finns med så dom får ni prova ringa själv men insplanet är mycket bra, funkat ruggigt bra de gångerna jag använt dom


Kan inte annat än att hålla med SILLY BEAR kollade med insplanet när jag försäkrade bilen funkar klockrent.
Har dock inte kollat skotern, tycker redan den är låg så jag har inte idats kolla
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hallå,måste bara säga att det där med Sockenbolagen stämmer då inte här i allafall.
Dom skulle ha närmare 15000:-!!!! för min RS Venture,har If nu & betalar 3700 fram tills nu,fr.o.m nu blir det 4200:- med en självrisk på 3000.

Ca 3500 var vad Sockenbolagen ville ha med en självrisk på 10000!
Likadant var det med EU-moppen 13000 mot 2200:-.

Det lönar sej att kolla runt,även dom billigaste är tillräckligt dyra.........
 

gördis

Medlem
15 okt 2005
18
0
1
Har precis tecknat en helförsäkring för min MXZ 700 00:a. Jag valde Trygg Hansa och kom undan med 4089kr. Jag är 30 år kan jag tillägga.

IF skulle ha nåt hutlöst på runt 8000.

och Folksam 18000 (!!!!!)
 
Last edited:

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
839kr!!! HELÅR

lynx enduro 583 -94
94hk

hos LÄNSFÖRSÄKRINGAR.

jag är 18år
det tycker ja är rätt kurs. kan ha att göra med att den är på under 100hk. för visst finns det en gräns?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
varför har ni ens skotrarna påställda och försäkrade helår?det finns ju några sköna 1000 lappar att tjäna med att bara ha den garageförsäkrad under "offeason" sen bara ställa på och hel/halv försäkra den när snön kommer
 

gördis

Medlem
15 okt 2005
18
0
1
Silly Bear skrev:
varför har ni ens skotrarna påställda och försäkrade helår?det finns ju några sköna 1000 lappar att tjäna med att bara ha den garageförsäkrad under "offeason" sen bara ställa på och hel/halv försäkra den när snön kommer
Givetvis Trygg Hansa hade inget problem med detta iaf.

kan fortfarande inte fatta att det kan skilja 12000 mellan två bolag.

Hmm jag låter nästan som en säljare för TH nu :eek:
 

Magnusb

Medlem
18 aug 2005
18
0
1
51
Mora
Hallå alla, mitt första inlägg här.

Min gammla skoter Phazer lång 1989 kostar för mig 995:- helår helförsäkring, självrisk vid stöld och dyl, ligger på 3000:- hos Länsförsökringar. Jag är förvisso 32 och har alla mina försäkringar hos dom.

Mvh
Magnus

Edit: Försäkringen är "året runt försäkring" ingen avställning!
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Det brukar faktiskt löna sig att teckna en dyr försäkring där du kan ställa av när du inte kör!

En helförsäkring med möjlighet att ställa av skotern där helårspremien är 12000 kr/år kostar ca 33 kr per dag.
Har du skotern påställd i 50 dagar under säsongen kostar försäkringen då bara 1650 kr totalt (garageförsäkringen tillkommer visserligen men den kostar några tior i månaden).

Jämför det med en årsförsäkring som kostar 5000 kr där du inte kan ställa av skotern...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Grejen leijon och Silly Bear är att många bolag, alltså inte alla, har frångått det där med att ställa av och på skotern. Ett par, tre ggr. bör ju försäkringsbolagen kunna godta. Men det är ju en del administrativa kostnader för dem att notera av- och påställningar. Man har därför en lite, med betoning på lite, lägre premie på 6 el. 12 månader beroende på vad man kommit överens om.

www.insplanet.se är ju bra, men till skotrar kan man väl inte kolla? Kanske kommer?..

Vi kan nog vara överens allihop om att stora prisskillnader råder.. Det är en smula galet hur stora skillnader det är mellan dyraste och billigaste bolagen, som sagt var nästan 12 000 kr prisskillnad för mig och 14 000 för gördis..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
snackade just med trygghansa och enligt killen jag snackade med så gick det inte att ha en garageförsäkring och sedan ändra upp den till tex halvförsäkring
men brorsan tecknade för ca 1 månad sen en exakt likadan försäkring som du nämner, det kanske är något dom har ändrat nyss eller så snackade jag med en okunnig säljare

men iaf dom skulle ha 2100 i halvförsäkring för min summit och det var ju inte helt fel

billigast var länsförsäkringar med 1300 helår på halvförsäkring med då var jag tvungen att ha både bil och hemförsäkring där och när bilförsäkringen kostade 17.000 på min stackars beemer så gick det fet bort

folksam svammlade något om en försäkring på 7000 helår halvförsäkring

snackade även med salus ansvar med dom var det helt okey att man hade den avställd och sen ställde på den till halvförsäkring

900 i garageförsäkring (iofs inte så billigt) sen 2900 i halvförsäkring

lite snabb räkning säger att det blir runt 1700 året om man tänker 7 mån avställning och 5 mån påställning så jag tecknade den försäkringen
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Fick pris på min nya på sockenbolagen.se
3650:- helår utan av å på.

Summiten gick på 3000:- helår utan av å på.

Självrisken är på 10000:- dock.
 

Waingro6

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Bjurz
Har en Edge X 800 -03
Har försäkring hos länsförsäkringar 6200:- Helförs/Helår inkl avgift för autogiro
Självrisken tror jag låg på 5000:-

Kollade med If ca 17000:- Trygghansa ca 15000:-


Försäkringar går ibland att förhanla om... Om man är lite jävlig på att snacka.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag har en summit 800x -01 billigast var sockenbolagen 4400:-, 2:a var IF 4800:-, men på båda dom var man tvungen att ha hemförsäkring där oxå.
Trygg Hansa var den ända man kunde ställa av och på, men det blir nog dyrare ändå iochmed att premien när den var påställd var ca 1500:- i månaden +att man inte ficka stålla på och av hur många gånger som helst. Så det blev IF, självrisken 3000:- avgjorde.
 
E

ejwbegysv

Kör med folksam...

Blir ca 5000kr per vinter... Då jag ställer av och på den hela tiden...
Folksam tar hutlöst betalt om man har den påställd hela året men det är ju typ max 4-5mån man använder skotern.. .sen är det garageförsäkring som gäller...

Våga vägra trygg hansa, självrisken på min datorfirma vid stöld är 7900kr :eek:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nästan alla bolag har väl ändrat så att försäkringen gäller endast helår och att det inte går att ta garageförsäkring för att folk inte ska kunna ställa av/på varje gång det dimper ned lite snö.

Vet folk på jobbet som påpekat detta, att man kunde ta en sådan bara om man bytte ägare på skotern.

Halvförsäkring på LF har jag 1660:- För ett år. Nåt på över 4000:- skulle det bli för hel, man kanske uppgraderar sedan.