Förslag på bra friåkning!

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Söker förslag på friåkning med mycket snö då den bra vintern verkar ha uteblivit där jag bor.

Jag vet om Åkersjön men finns det något mer bra ställe längre norrut med kanske ännu mer snö än Åkersjön?

Ge gärna förslag på något bra boende om ni vet något.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har varit i Åkersjön i tjugo år, men jag har aldrig haft roligare friåkning än jag hade i Blåsjön!
Jag utgår från att det är "same same" i Jorm då det ligger rätt intill..
Boende finns, och är ganska billigt. För friåkning kan jag varmt rekommendera det-ledåkning kan jag inte uttala mig om...men jag antar att det inte är prio 1 om du åker Ass?

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Säger bara hela frostviken området.......Jormvattnet, Blåsjön, Blåsjöfjället........finns all typ av körning och hur mycke snö som helst........:)

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Tack för de fina tipsen! :)

Det är precis som du säger där att ledåkning är absolut inte prio 1, utan led är bara transport.
Vill verkligen åka riktig friåkning åtminstone 1 gång i år.

Vart kan man fixa boende? Finns det något telefonnummer någonstans?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hos denna firma kan du få hjälp med boende och guide å hela kitet om du vill?
Vet inte hur pass känd du är med detta området?

http://sgt.nu/
Tusen tack för länkarna!

Den sista länken där med guide vore kanonbra då jag absolut inte är känd på området runt Blåsjön! Är det duktiga guider som kör friåkning?

Om man bokar via sista länken där, vart bor man då? I Jormvattnet?

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Guiderna bor i området och åker nya polaris lössnömaskiner.....dom är duktiga.

Jag skulle rekommendera å ringa dom på SGT å fråga efter nån som heter Fredrik...dom vet vilket boende som passar bäst och dom kan säkert ordna nått paketpris......de har dom gjort åt andra.

Du blir garanterat nöjd med körningen, helt sjukt vad mycke snö vi har nu.....

Tusen tack för länkarna!

Den sista länken där med guide vore kanonbra då jag absolut inte är känd på området runt Blåsjön! Är det duktiga guider som kör friåkning?

Om man bokar via sista länken där, vart bor man då? I Jormvattnet?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Guiderna bor i området och åker nya polaris lössnömaskiner.....dom är duktiga.

Jag skulle rekommendera å ringa dom på SGT å fråga efter nån som heter Fredrik...dom vet vilket boende som passar bäst och dom kan säkert ordna nått paketpris......de har dom gjort åt andra.

Du blir garanterat nöjd med körningen, helt sjukt vad mycke snö vi har nu.....
Vad mycket kostar det, ungefär? Har du hört något pris någon gång? Det verkar ju vara riktigt bra det där, helt sjukt bra!

Vart bor man någonstans? I Gäddede eller Jormvattnet eller vart?

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
jag skulle ha satsat på att bo i jorm! Då du har bäst friåkning enligt mig!! Men det är ju inte långt från blåsjön till jorm! En guide kan vara bra om du inte har varit där förut! Själv har man stuga där och är nog där 10 - 15 gånger per vinter och man vill ju inte bjuda på dom bästa ställena :p Kanske ev backen i blåsjön har några stugor ! Boende löser sig ! :p bara att skynda för nu äre skapligt med snö! !

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Tänkte ta en resa den 1 mars nu, men boende borde väl gå att fixa nu även om det är kort varsel?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Hur är det med leder och sånt i blåsjön? Tänkte så man hittar ut till områdena där åkningen är.

Är lederna väl utmärkta och finns det någon liten simpel karta man kan köpa?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Vi drar till blåsjön nu på Tosdag åker hem måndag fick leta lite innan ja fick tag på boende men det löste sig tillslut.vi ska bo http://www.storablasjon.se/ lägenhet 1.. Bara komma in på en "kaffe" om ni har vägarna förbi :)
Härligt! Ska ringa till dem imorgon och höra om boende! Fast vi kommer nog inte förrän på måndag morgon. Har sisådär 75 mil att avverka i bilen innan vi är framme så vi drar på söndag natt till måndag.

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Går också i tankarna på att hoppa i bilen och dra 75 mil söder ut för att upptäcka nya vidder, förmodligen kring just Jorm och Blåsjön :) Finns det någon här på forumet som är där ofta och kör som man hade kunnat hooka upp med någon dag och få lite guidning?