Förstärka styrstång

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Är det nödvändigt att förstärka styrstången efter montering av styrhöjare? Brytkraften blir ju högre på styrstången, man känner ju att den flexar.
Maskin: MM/Sx-chassiet.

J

Jona$

Det är en bra ide, gjorde det inte på min förra och krävdes inte mycket för att den skulle knäckas, förstärkte enkelt upp med att lägga in ett rör.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
På pro-action chassiet behövs inte hela styrstången förstärkas då övre glidlagret på stången sitter såpass högt upp.
De som behövs göras är att förstärka själva styrplattan mot stången samt en bit ner.

Går att göra precis som föregående talare skrev, lägga in ett rör o punkta fast.

Inte säker, men tror de är starkare styrstång på de nyare från c:a '01 och frammåt.

Har själv aldrig knäckt någon stång. (kör väl inte tillräckligt hårt) :sad2:

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Har knäckt styrstången 3ggr på min v-max xtc haha, blev något sjukt less efter 3gången mitt på fjället så var bara åka snöre hem 2mil. Så förstärkte upp styrstången. Slipade bort all gammel svets på "plattan" och tog ett massivt rör och svetsade fast de ordentligt på plattan när man hade den löst. Sen så tog jag vanligt rör i samma dim och kade det typ 30mm långt ,som styrstången och gjorde en glepa på ca 5mm och svetsa fast de både uppe och nere så de blev en bra genombränning till de massiva röret inne i styrstången.

Aldrig haft nå problem sen dess på över ett år iaf :) stadigt som satan.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Måste man lös med styrstångs-eländet eller kan man göra jobbet på plats?
Om man måste lös med den, hur? Den går ju in under motorn...