Första riktiga provturen avklarad, T3 154"

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Nu har jag fått testa T3an i lite puder. På myrarna har vi mrllan 50-80 cm så det var riktigt kul. Ingen bottenkänning alls. Dock fick jag misständningar vilket jag tror beror på att luftfiltren vid rutan frös igen samt alla andra öppningar packades med snö.

Förra helgen testade jag den lite och den övervarvade så jag klickade ner yill läge 2...Nu får jag klicka upp igen till 3 då den varvade max 7700-7800 rpm.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har fått check engine ett par gånger på summiten. Alltid varit när jag kletat nosen full med klibbsnö på vårsidan och runt 0 grader i luften
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Den hade gått 44 mil när jag köpte den och nu 51. Den visar inget om inkörning på displayen.

Det skumma är att jag har ju en 2013 Summit också en 146" 800 och den körde vi hela vintern i fjol och även igår på exakt samma ställe och den var exakt lika fullkletad med snö och den hade inga problem.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag funderar på att skaffa de där pre-filter mesh grejerna för att slippa en massa snö i motorrummet. Någon som har någon erfarenhet av detta?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
aldrig vart med om att min misstänt pga igensatta luftfilter, Dock misstänt när jag glömt att dra åt pipsensorn, när grenröret suttit löst och när jag haft den på fel klicker.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
618
11
18
Kör 98 oktan my2015-16 har aningen högre cylindertryck och squishspalt än 2013 dvs bättre effekt.
Var ut en sväng igår och hade en svätt 95 sommras och knacksensorn gick in en gång lät det som.
Färsk 98 ska det vara.

Prefilteret var eländigt dom är Alltid igenpluggade av is och snö. Hade bara rek den som filtrerar övervakuum hålet i Airpleniumet.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag får börja med att ställa in rätt clicker samt kolla avgassensorer. Sen såg jag i någon annan tråd att avgasmuttrar gärna lossnade på senare 800 e-tec så det kan ju vara värt att kolla upp. Sen var det ju första tanken så bränslet kanske inte höll topp kvalitet...
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag får börja med att ställa in rätt clicker samt kolla avgassensorer. Sen såg jag i någon annan tråd att avgasmuttrar gärna lossnade på senare 800 e-tec så det kan ju vara värt att kolla upp. Sen var det ju första tanken så bränslet kanske inte höll topp kvalitet...
Nä och bränslet överlag är ju så värdelöst idag också..
Kom och tänka på det också att jag har ju kört 98 sen inkörningen var färdig å.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den garanterade lagringsbeständigheten på 95 oktanig bensin är tre månader, inte mer. Därför kan det vara bra att sista tankningen fylla upp med alkylatbensin från pump (ca 17 kr litern) eller köra så tomt man törs för att fylla på med färsk bensin det första man gör när säsongen är igång. Jag föredrar full tank men har å andra sidan aldrig haft ett enda problem i början av säsongen heller. Den gamla 700-trippeln behöver några sekunder till på startmotorn bara varje säsongsstart. Fyrtaktaren beter sig som om den alltid kördes igår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.400
181
63
Offerdal, Jämtland
Tankade upp den igen med nytt bränsle 95 oktan och ställde tillbaka clickern till läge 3 och har inte haft en enda misständning i helgen. Sjukt tungt före på lördagen med en massa blötsnö. På söndagen var det kallt så bitvis var det ett lager skare som var oberäkneligt att köra i men längre upp på fjället var det ganska bra före. Kompakt puder typ...med bra grepp. Mycket rullekörning :)