Första skoter köpråd

Emil_Nykvist

Medlem
11 feb 2017
10
0
1
Värmland
Hej, jag är 19år och väldigt sugen på en egen första skoter. Hoppas jag hamnat i rätt forum!?:) jag vet inte vad jag vill ha för skoter, och hoppas få lite hjälp. Kommer antagligen handla skoter i vår/sommar (för att få mer för pengarna) men börjat leta redan nu.
Jag kommer åka mycket ospårat men även endel led. Kommer inte behöva en värsting hillclimb maskin. Har kört endel touring och arbetsmaskiner innan men vill ha en lite sportigare skoter nu. För mig är det viktigt att den är ekonomisk, dvs billig i drift och inköp så man har råd att åka. Gärna lite längre matta, men som sagt inget krav. (Motorstorleken har ingen större betydelse, köper hellre en klenare enklare maskin och uppdaterar sen när jag lärt mig köra och vet vad jag Vill ha) Tror jag vill ha en fyrtaktare, men tänker inte betala mer än 25-30tusen så får nog utesluta det? Vad ska jag köpa? Och varför? Mvh förvirrad.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Switchback 2006-2008 kan vara ett alternativ. Inga monster ute i lössnö vad jag förstår, men säkert fullt dugliga om man inte ska till och bli avancerad. Dragon serien har då rätt bra körställning. Dämparna brukar dock vara föremål för kritik vad jag förstår, speciellt fram.

Emil_Nykvist

Medlem
11 feb 2017
10
0
1
Värmland
Okej, har faktiskt kollat lite på dem, ser att det finns switchback Fst (fyrtaktare?) till rätt okej priser ibland, blir en sån maskin tung, och dyr i service? Kanske bättre med en vanlig tvåtaktare?:)

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jo FST är 4-takt med turbo. De är förmodligen tyngre, men det är också allt jag vågar säga om dem. Finns säkert andra med mer information/erfarenhet av maskinerna. Men rent spontant skulle jag kika mer på 2-takt 600 eller 700cc mellan de modellerna.

rasseT

Medlem
12 jan 2014
26
0
1
Skellefteå
Jag skulle säga Summit 600 sdi med rev chassie, bra bränsleekonomi, går jävligt fint och perfekt skoter för blandad körning!

Emil_Nykvist

Medlem
11 feb 2017
10
0
1
Värmland
Stugsittaren, hur är en sån iq utanför leden?:) och om man ska jämföra en 600 tvåtaktare med en Fst, hur blir kostnadsskilnaden om man räknar in bränsleförbrukning och service?:)

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vill minnas att den väger 270kg vilket naturligtvis medför saker. Det är främst en ledmaskin och den känns tung. Inget du sidehillar med direkt. Soppa var den inte så hård på och service kostnader får du ta med din Polaris handlare.