Första skoter

erix

Aktiv medlem
17 feb 2011
58
0
1
Åland
Hejsan!
Senaste vintrarna har satt igång ett svårt skotersug hos mig. Jag är ute efter något lite "sportigare" men samtidigt får de gärna vara en maskin som är pålitlig / lättskruvad, då man är helt grön. Efter mycket sökningar och läsande har Lynx enduro 500 blivit en modell ja kikat mycket på. Tar gärna emot synpunkter på andra i samma klass också. Men ang. enguron har ja några frågor som ja inte hittat svar på ännu. Om man tittar på enduro från typ 01-04 eller nåt i storlek 600-700cc så verkar inte rotax gen3 vara de mest pålitliga man kan hitta? Är också 500cc i samma årsmodeller en rotax gen3 med samma "problem" som de större? Och hur stor skillnad är de mellan de äldre (antar jag) som kallas g-type och de nyare enduro?

Vill även passa på att tacka för ett bra forum med mycket kunskap och information, och ja kanske fyller på med någon följdfråga för ja kommer inte på allt jag har funderat kring just nu.

Glömde nästan, prisklass tyyp 1500-3000€

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Om det är första skotern och du ska ut på leden och köra hårt så skaffa en lynx cobra. Tyngre pryl får man leta efter men så fort du får problem tar du fram svetsen och vips så är du tillbaka på leden igen. Bra sätt att lära sig vad sakerna håller för och sen får man en ganska bra inblick i hur prylarna fungerar när man skruvar. för den är otroligt lättskruvad. Mattan är dessutom bred så skotern är en utav de man nästan aldrig får bära på i sverige för den flyter på det mesta. bästa maskin med gamla chassin jag någonsin kört måste jag säga! :D