Första skoter!!!!!!

milton

Medlem
6 nov 2012
38
0
1
umeå
hejsan alla!
har precis tagit skoter kortet och allt jag tänker på är att jag vill ha en "egen" skoter.
har kört skoter länge men bara med farfars polaris 550 sport touring.

jag är ute efter en driftsäker skoter eftersom jag inte kan något om motorer. som går hyffsat i lössnö och på led. det ska vara en ganska lätt skoter som man kan burka med och den ska vara så bensin snål som möjligt!

tacksam över allas svar!! :D
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja är det soppasnål du är ute efter så kan du stryka polaris.

Är det driftsäkerhet du är ute efter så kan du stryka skidoo/lynx 800 snurror.

Skidoo rev 600 sdi kort, renegade eller summit kan ja rekommendera.
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Ja är det soppasnål du är ute efter så kan du stryka polaris.

Är det driftsäkerhet du är ute efter så kan du stryka skidoo/lynx 800 snurror.

Skidoo rev 600 sdi kort, renegade eller summit kan ja rekommendera.
600 cfi tar inte allt för mycket soppa och är driftsäker vad jag vet iaf.
 

wickiepickie

Välkänd medlem
4 dec 2010
278
0
16
Gävleborg
jag skulle säga ski doo mxz 600 ho, förgasar motor ist för insprutning (sdi) kan bli många timmars felsökning om de blir fel på sdi'n och min har funkat klockrent sen jag köpte den. skulle gissa att jag är ungefär lika gammal som dig oxå eftersom att jag ska ta kortet nu så fort som möjligt och är 16 år
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
jag skulle säga ski doo mxz 600 ho, förgasar motor ist för insprutning (sdi) kan bli många timmars felsökning om de blir fel på sdi'n och min har funkat klockrent sen jag köpte den. skulle gissa att jag är ungefär lika gammal som dig oxå eftersom att jag ska ta kortet nu så fort som möjligt och är 16 år
Men hur ofta jävlas sdi? Antagligen lika ofta som du får jävlas med förgasare ;-)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Kan ju vara bra att sätta en budget först, vad får maskinen kosta?
För annars är det nytt du ska köpa om du inte vill skruva och isåfall en Indy 600sp kostar som en begagnad etek fast ny då.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Se om du hittar någon ski-doo mxz 583 eller en mxz 670. Ha haft själv en 583 som ja bytte motor i till 670 pga dålig vård av förra ägaren, men driftsäker kan ja lova att dom är och dom två motorerna är grymt fina och lätt skruvade. om är tung och lite otymplig tills man lärt sig hur dom fungerar, men jävlar va de går att leka och plåga dom ;) kan minsta lilla om dessa skotrar och dit ned en styrhöjare och förläng bromsslang och gaswire så är de bara att åka. Om du vill ha mera matta så kan du sätta dit en 38a utan att ändra något eller ta bort. Lite på mig angående de ;) kika in min projekttråd för där står de mkt användbart och direkt hård på soppa är dom inte heller :) min projekttråd heter Gullefjun edition och ja kan rekommendera att kikar där om de är en skoter som låter lockande :)
 

milton

Medlem
6 nov 2012
38
0
1
umeå
jag har faktiskt kollat mycket på skidoo mxz i olika kubik men de är för dyra för min liga!;)
men om du hittar en som är inom räckhåll runt 10 k så hör gärna av dej!:)
 

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Rent spontant känns de som att en Mxz är mycket mer att åka med en nån gammal Indy.
Köpte en MXZ 500 -98 åt tjejen förra vintern, som gått 500 mil. Pedantskött maskin, i perfekt skick (Med tanke på ålder och mil). För 13000, så nog går det att få tag i en bra maskin för dina pengar!