Första skotern - checklista vid beg-köp

rrockett

Medlem
5 feb 2011
16
0
1
Har aldrig haft skoter, men nu är det dags. Det blir en Viking 540 III. Antingen ny eller en som gått sisådär 10 år.

Ny skoter är förstås inget problem, men frågan är vad man kollar om man köper en begagnad. Säg att man hittar en lågmilare, dvs under 1000 mil - tänker jag mig.

Vad skulle du kolla innan köpet? M-test lär väl inte finnas, så frågan är vad man tittar på. Risken är väl att man köper en som servats dåligt, inte fått den service den borde ha fått.

Jag vore väldigt tacksam för en checklista eller förslag.

Last edited:

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
köper du en ny skoter vet du hur den behandlats. Men ska du ha en beggad så kolla så personen vet vad han pratar om när han berättar om vad skotern gör och beter sig. viktigt för skotrar som då går betydligt längre innan lagerhaveri som är ganska vanligt hos vektorn och mountainmaxen. bästa är om du får tag på en som stått inne mellan gångerna dom använt skotern. Lagren mår mycket bättre av det.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nja, jag skulle faktiskt säga tvärtom - det bildas kondens inuti lager osv när man tar in och tinar skotern. Skall den stå längre tider är det naturligtvis bra att den står torrt och lagom tempererat.

Checklista vid begagnatköp är en bra grej. Håll utkik i tidningen framöver.