Första skotran.

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
Hej alla skoterforumister, här är en ny medlem på forumet och en färsking i skoterleden.

Har flertal bekanta som åker och efter att ha varit sugen i flera år så slog jag till på en Polaris 550 Touring-04 i år med 320 mil på mätaren. Har läst runt lite och hört mig för och vad jag hört är Polaris en bra maskin?

Finns det något specifikt jag skall tänka på vad gäller skotern, kända brister eller liknande?

Hursom är det en makalös frihetskänsla att dra fram i leden i skog o mark på platser man aldrig kommer ut till annars!

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Välkommen hit ;D

Gällande brister osv har jag ingen aning på just din skoter men finns nog inga större eftersom det är både en touring och 550 :)

Kanske ett kolvbyte eller kolvrings byte runt 500 mil i förebyggande syfte?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Finns nog ingen större anledning att riva den motorn före 1000 mil med tanke på effektuttag. Ut och åk med dig, och gläds åt skoterlivet. Vill du absolut uppgradera kan du kolla på dämperiet, som brukar vara av enklaste slag på fläktisarna, men skotern är ju nästan ny för tusan!

Om några år kan du återkomma med frågan.

Micke_B

Aktiv medlem
23 feb 2011
52
0
1
Norra Uppland
För mig är den sprittny då jag tycker att allt över år 2000 är nytt.:biggrin1:

Har hört att man ska slå i lite olja i bensinen för att vara på säkra sidan om nu oljepumpen skulle strejka, är det något ni gamla rävar rekommenderar?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, om du hade haft en ET340 från 1981 som gått 1600 mil då hade det varit första rådet. Sedan dess har det väl runnit lite vatten under broarna och man förväntar sig att grejorna funkar numer.

Fredriksson_

Aktiv medlem
7 feb 2011
52
1
1
Björksele
Jag fick för 2 år sedan byta kolvar på min fasters polaris edge touring 550. Vet inte riktigt årsmodellen på den men tydligen var det
en sjuka på dom att cylindrarna var lite för trångborrade!? (Kan ha fel det har hänt förut)
Men du behöver nog inte oroa dig allt för mkt. Dom drog tungt uppför i väldigt låg hastighet så jag tror en rejäl varmgång stod för det problemet.
Välkommen till skotervärlden :)