Nej då går de åt hellv....... Man måste bygga om så de finns olja i drevhuset för vattenpump annars skär drivningen av vattenpumpen. De gör man genom att plugga pumphål och mont dit droppfalska med olja,,det rek inte alls skulle jag säga.
Ta inte bort oljepumpen de är de dummaste man kan göra för då drar den mer olja och den får liks förbannat för lite olja på höga varvtal motorn slits bet mer på högvarv och tokryker på tomg o låga varv.
Ex man bör absolut köra 3% olja i tanken om motorn ska få halvbra skydd på full gas 3% är ändå för lite olja för full gas egentligen de finns dårar som kör bara 2% i tanken och tror de är ok ,,2% duger till Snotric och et 340 samt båtmotorer men inte en sportskoter! Om man då jämför med oljepump inkopplad inställd så maskinen drar 2% i genomsnitt så ger pumpen ca 5+% på full gas vilket är fullgott skydd på höga varvtal. Ja du fattar motorn slits mer av blandning i tank om man kör 3% och den drar mer olja vs en rätt inställd oljepump dvs 2% i genomsnitt är bra inställning.
Så mitt råd är kolla så vajern som vrider pumpens arm går lätt och att pumpens arm går tillbaka till stopp. När du är säker på att pumparmen går tillbaka vid gassläpp så räkna ut vad den drar i genomsnitt. Ställ om pumpen tills du får ca 2% oljedragning på en hel tank. Försök hitta grundinställning för pumpen och utgå därifrån.