F**N, elstart & sånt..

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Lämnade in skotern för att de skulle montera startdrev på variator, iaf nu idag så åkte jag iväg och helt plötsligt *PANG* så lossnade hela skiten och kransen slog sönder axeln på startmotorn :mad:
Variatorn fick sig lite skador av en skruv som slet bort en bit också.
Tog bort variatorn och ser skruvar ligga överallt från drevet.
Skruvarna ser rätt ok ut ändå för att ha åkt rakt ur variatorn, hur kan det komma sig?
Har de satt dit fel skruvar på variatorn?
Och inget loctite eller dylikt heller har dom haft på skruvarna :(.

Ångrar att jag inte tog mig tid o gjorde det själv!

Borde jag åka upp o kräva att de fixar det?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Garanti .. nä, något sånt har jag inte hört..
Får höra vad dom säger, antagligen lär dom skylla på annat.. vad gör jag då?
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Har snackat med en annan nu och han säger att startdrevet ska omöjligt kunna lossna om det är fastsatt ordentligt.
Hoppas de ger med sig o byter ut prylarna nu då...
 

Peter O

Aktiv medlem
17 jan 2005
86
0
6
Borlänge
Jag köpte en original elstart sats till skidoo och i instruktionerna stod det att bultarna som håller kransen ska loctitas.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Tack Peter O .. ska nämna det! :)

Det räddar nog mig, eller iaf min ekonomi :D
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
SJÄLVKLART är det garanti på jobbet! Ingen skulle väl våga lämmna in ett fordon på verkstad annars,om man själv fick ta smällen om dom gör ett dåligt jobb?!

Bara att åka tillbaka och kräva nya grejor GRATIS!!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Dom hittade ett skruvhål i variatorn som hade blevit lagat sen förut ..... och det visste nog antagligen ägaren före mig :(
Synd att de inte såg det före de satte dit det.
Trist............. blir till o köpa nytt (beggat) då :( :(
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det var en kreativ ursäkt. Så ska inte en verkstad uppträda.
Dom ska besikta grejorna innan dom monterar. Hade det varit fel på variatorn hade dom förslagit ny variator också.

Detta är en undanflykt.
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Om jag hade haft ett papper som det stog på och visat upp så hade det varit nice, men vart står det att verkstäder måste besikta prylarna först? :/
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Du verkar ha varit på en oseriös skit verkstad tyvärr.
Jag lider med dig.
Jag har dock lärt mig genom åren att det är dom som skriker mest som får hjälp såna här gånger..
Lycka till.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Det finns ju det som heter "good will" i såna här sammanhang,och även om verkstaden kanske rent juridiskt kan svära sej fria då grejorna var mixtrade med innan dom gjorde jobbet,så borde dom ju ge dej bra rabatt på nya grejor åtmindstone tycker jag!Som sagt...lycka till!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Håkan K. skrev:
Det finns ju det som heter "good will" i såna här sammanhang,och även om verkstaden kanske rent juridiskt kan svära sej fria då grejorna var mixtrade med innan dom gjorde jobbet,så borde dom ju ge dej bra rabatt på nya grejor åtmindstone tycker jag!Som sagt...lycka till!
Jovisst, de sa att jag skulle få bra pris! och de är jäkligt snälla och har prutat på saker jag köpt där förut.. och eftersom jag handlar där rätt ofta så vill man ju inte heller bli ovän med dem.
Jaja, inte hela världen... de skulle byta innerskivan på variatorn och byta axeln på startmotorn.

Tur att inte drevet tog skada, det kosta 2400:- såg jag :)
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
daniels skrev:
...och eftersom jag handlar där rätt ofta så vill man ju inte heller bli ovän med dem.
Och vice versa! Eftersom du är en trogen kund,så borde dom ju inte vilja göra sej ovän med DEJ heller! Så dom borde ju måna om dej tycker man.
Men man får ju se det från deras synvinkel också. Dom kan ju inte stå för kostnader som uppstår p.g.a. att maskinen inte är orginal. Det är ju inte deras fel!
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Håkan K. skrev:
Och vice versa! Eftersom du är en trogen kund,så borde dom ju inte vilja göra sej ovän med DEJ heller! Så dom borde ju måna om dej tycker man.
Jo men det gör dom nog också eftersom dom lovat mig ett mycket bra pris.
Vi får se, åker och kollar nu :)
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
2400:- blev det, skulle kostat 4800 + arbete annars..

Fick variator med drev fabriksmonterat på, ny startmotor och arbetet gratis,snabbt och byta iof men de skulle nog tagit 2h.

Aja, då funkar det också... bytt mkt nu.

Nästa projekt är fixa gas/olja i dämparna.

Nästa ägare av denna kommer få en extremt välservad skoter, för den har nästan stått mer på verkstad än ute på snön.