F5 -03 Slirar på rem och växlar inte fullt ut.

viktorw063

Medlem
11 feb 2010
12
0
1
Hej. Har lite problem med min F5a.

Började förra påsk att den slirade på remmen otroligt mycket, löstes då genom att byta rem och problemet var ur världen. Nu på senaste tiden tycker jag den har börjat slira mer och mer på remmen, även fast remen inte är sliten.

Tillslagsvarvet ligger på runt 4k, men om jag gasar väldigt sakta så kan variatorn slå ihop på 4k men skotern börjar inte röra på sig förän 5-6k.
Gasar jag till mer bestämmt greppar den direkt.

Jag har alltid tyckt att den inte går fullt ut. Full gas på isen kanske 90 km/h.
Ritade på variatorn och kunde se att remen klättrar kanske 60-70%.
Jag kan leka med varven när jag kör och jag har bra fäste, så remslir bör vara den gemensamma nämnaren?

Kör jag istället på en helt hyvlad och isig väg så att mattan i princip får snurra fritt så kommer jag upp i 110+ och remmen klättrar fullt ut.



Det jag har gjort är att rengjort primären med t-sprit och sandpapper. Blev lite bättre, men långt ifrån bra.
Mina grannar i stugan spekulerade i att jag hade lite glapp i lagren som går mellan sekundär och kedjehus, vilket skulle orsaka detta på något vis.

Dessa delar byttes år 2009 och upskattnignsvis 100 mil sedan av förra ägaren.

0646-295(0623-392) Viktbultar med tillhörande muttrar.
0646-101 Bricka viktarm.
0746-115 Variatorkors.
Allt arbete utfördes på Båthuset i Sundsvall.

Tackar på förhand till er som tar er ork att läsa och svara!

Ursäkta för dubbelpost, visste ej i vilken del jag skulle lägga denna tråd.

Viktor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Testa köra hårt i olika farter och underlag i ca 7-10 min. Stanna sedan och känn på bägge variatorerna om de är lika varma.

Både primär och sekundärvariator ska hålla samma värme om allt är ok. När du vet vilken variator som är varmast"slirar" är det lättare att svara på vilken motåtgärd man ska göra.

Ev kan man se remslirning på variator genom svarta ränder på skivorna.
 

viktorw063

Medlem
11 feb 2010
12
0
1
Jag är ganska säker att det är primären som slirar. Jag får för mig att den var brännhet när jag kände sist, medan sekundären gick att ta på.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Hade kanske inte 100% lika symptom. Men skotra slirade så man knappt kom framåt om det var blötsnö. Men i lätt före så var det inga problem.

Problemet var att motorn vred sig..då det saknades ett gummi stopp! Sitter på mag sidan, och trycker framifrån på motor blocket.
Visste inte att den skulle sitta där..var först när jag hittade delarna skramlande i buken som jag fattade! (inte omnämnt vid linjering i manualen)

Det är en SaberCat 700 -05, men det kan ju se annorlunda ut på F5.
Kan ju vara värt att kolla.
 

viktorw063

Medlem
11 feb 2010
12
0
1
Hade kanske inte 100% lika symptom. Men skotra slirade så man knappt kom framåt om det var blötsnö. Men i lätt före så var det inga problem.

Problemet var att motorn vred sig..då det saknades ett gummi stopp! Sitter på mag sidan, och trycker framifrån på motor blocket.
Visste inte att den skulle sitta där..var först när jag hittade delarna skramlande i buken som jag fattade! (inte omnämnt vid linjering i manualen)

Det är en SaberCat 700 -05, men det kan ju se annorlunda ut på F5.
Kan ju vara värt att kolla.
Tack för tipset. Tyvärr satt den på sin plats. Men jag ska ta mig en titt över resterande motorfästen imorgon!