f5 -> Rx1 mountain?

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Tja, jag är en snart 20 årig kille från västerbotten som kör väldigt mycekt skoter. Första 2 säsongerna körde jag en -00s phazer, mycket bra första skoter, otroligt lätt körd men efter lite över 600 mil de 2 första säsongerna blev man lite för erfaren och de små hästarna räckte inte + att den va ganska slö så jag for och köpte en -03s F5a. Mycket rapp skoter må jag säga men på tok för "lite" att köra med och drar åt helsikes för mycket bensin när man är och leker.

Jag håller på att försöka sälja min otroligt fina volvo 240 -89 (18 000) och F5an nu(~40 000) och se om jag får råd med kanske en rx1 mountain, har sett massa youtube filmer och dom verkar ju hur grymma som hellst(fast de flesta har väll pipor och skit). Faktum är ju att det inte finns oändligt med snö här uppe och klart man kör led väldigt mycket men så klart leker man också väldigt mycket så jag har tänkt på någon mountainmaskin fast kanske inte de vanliga för de känsn som dom drar lite för mycket bensin och konstiga att köra på leder så därför frågar jag här nu på yama forumet om hur en rx1a -03/04(hoppas jag har råd till 04) är på led och i snö/lek elelr är det en medelålders gubb skoter om ni förstår vad jag menar? Är den får tung och svår att leka med och hur mycket soppa drar den led + lek körning?

I mars ska ett par tiotal stycken fara på skoter tur som alla år, åldern varierar från 18-60 och det blir att köra ca 80 mil, hur funakr det att köra en mountainmaskin så långt på led och pallar dämparna?

Jag är ju bara 19½ så man vill ju ha roligt och pressa skotern efter led och i snö s hur är en rx1 mountain?

alla tips välkomna

EDIT: varför jag också skulle vilja ha en 4 taktare är väll för att vara lite annorlunda, ingen som har en här uppe och speciellt inte bland mina polare som kör ski SDIs, f7or och andra "ungdoms" skotrar
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
skulle tro att filmerna du har tittat på är med turbo.

jag skulle inte tro att rx1 mountain är något för dig.
jag kör själv en vector mountain och är grymt nöjd med den men hadde aldrig kunnat tänka mig en rx1 innan -06.

motorerna är underbar men en rx1 väger ju en bra bit över 300kg

prova sök på forumet finns hur många trådar som helst om rx1 mtn
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
kommer bara att kunna köpa en skoter mellan 50-60 000 och just nu tycker jag inte att det finns något specialt på blocket, bara 3 rx1or som är annorlunda
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
en kompis till migs pappa hade en sån. och jag kunde knappt lyft den fram. den vägde bly. så de är nog ingen riktigt bra lek skoter. kanske kolla på vector som ovanstående har?
 

azaz3l

Medlem
5 nov 2008
12
0
1
Säfsen
Måste lägga in en åsikt här

ALLA skotrar går att leka med kör som skoterguide med arctic cats 660 touring dom från 02 UTAN turbo långband och enligt alla förståsig påare tyngre än en bil och lika rolig som en dö ekorre... har haft grymt sköna och roliga stunder med dessa maskiner men nu köpt mig en 03 rx1 mountain då jag ska åka ifrån polarens 700 mountain max :p

Inte hunnit åka så mycket än med sjukt nöjd med maskinen att den är tung tycker jag inte... och hursomhelst ska du väl ut och åka skoter inte campa med den som packning.

4-takt vinner över 2-takt alla dagar i veckan tack vare att om du kör mycket så har du fått igen maskinen på 2 år bara i minskade bränsle kostnader.

ps 23 år så ingen gubbe heller :p ds
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Måste lägga in en åsikt här

ALLA skotrar går att leka med kör som skoterguide med arctic cats 660 touring dom från 02 UTAN turbo långband och enligt alla förståsig påare tyngre än en bil och lika rolig som en dö ekorre... har haft grymt sköna och roliga stunder med dessa maskiner men nu köpt mig en 03 rx1 mountain då jag ska åka ifrån polarens 700 mountain max :p

Inte hunnit åka så mycket än med sjukt nöjd med maskinen att den är tung tycker jag inte... och hursomhelst ska du väl ut och åka skoter inte campa med den som packning.

4-takt vinner över 2-takt alla dagar i veckan tack vare att om du kör mycket så har du fått igen maskinen på 2 år bara i minskade bränsle kostnader.

ps 23 år så ingen gubbe heller :p ds
Jag förstår hur du tänker. Håller med till viss del.

Men vikten ÄR viktig om du ska kunna leka med en skoter.

Det är nog ingen slump att tillverkarna jobbar frebilt med att minska vikten på maskinerna.

Visst kan man leka med en bredbandare eller touringskoter, MEN då ska man nog bo i ett snösäkert område, där det finns gott om djup snö.

Bor du vid kusten, är risken att det är hårt, eller ganska lite snö, å då är det inte så lätt att bryta omkull en Touring/Bredbandare så det känns skoj.

Bara min tanke..:hmmmm2:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
köp en lynx rave 800 -05 de är en rolig maskin går på rullen jämt hehe fast
det är mycket klater med dom å. eller så köper du en ski-doo 500ss dom går fint dom. eller så köper du en yamaha vector sp -06 dom går jävligt fint faktiskt;)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Måste lägga in en åsikt här

ALLA skotrar går att leka med kör som skoterguide med arctic cats 660 touring dom från 02 UTAN turbo långband och enligt alla förståsig påare tyngre än en bil och lika rolig som en dö ekorre... har haft grymt sköna och roliga stunder med dessa maskiner men nu köpt mig en 03 rx1 mountain då jag ska åka ifrån polarens 700 mountain max :p

Inte hunnit åka så mycket än med sjukt nöjd med maskinen att den är tung tycker jag inte... och hursomhelst ska du väl ut och åka skoter inte campa med den som packning.

4-takt vinner över 2-takt alla dagar i veckan tack vare att om du kör mycket så har du fått igen maskinen på 2 år bara i minskade bränsle kostnader.

ps 23 år så ingen gubbe heller :p ds
Hear! Hear!
 
B

Biosteel

Tja, man vill ju ha roligt och pressa skotern efter led och i snö s hur är en rx1 mountain?

alla tips välkomna

jag har för mig att det va enda mountainmaskinen som körde fast i utförsbacke när dom testade den ?:hahaha:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
jag har för mig att det va enda mountainmaskinen som körde fast i utförsbacke när dom testade den ?:hahaha:
Det var nog enda mountainmaskinen med motorbroms också, eller hur? Ovan förare, då kör man fast oavsett maskin. Eller tror du på allvar att det är framkomligheten som är så mycket sämre på en Yamaha? Hur tog den sig upp dit då?

Jag läste den där artikeln och som vanligt är det ju bara plattityder som serveras - förutsägbart inom alla områden och ingenting som går att stödja i mätbara storheter. Det blir massor av "700 kändes rappare, 800 mer brutal" då det lika gärna kunde ha varit tvärtom. Bättre att köra blindtester utan att veta vad det är för maskiner man kör...

Skillnaderna i praktiken är extremt hårfina, dessutom ligger 95% på föraren. Precis alla som skriver på detta forum skulle få spö av den första RX-1 mtn med ett ess bakom styret även om de själva skulle sitta på den absolut värsta av dagens special-super-duper-mountain som inte klarar 200m led utan att bränna slidesen och kröka boggin. Så är det tyvärr.
 
B

Biosteel

Det var nog enda mountainmaskinen med motorbroms också, eller hur? Ovan förare, då kör man fast oavsett maskin. Eller tror du på allvar att det är framkomligheten som är så mycket sämre på en Yamaha? Hur tog den sig upp dit då?



Bättre att köra blindtester utan att veta vad det är för maskiner man kör...

.

var det inte snowride som gjorde testet ? har för mig att dom inte är så ovan lr ?. jo men tror du inte att folk skulle känna skillnaden på en rx1 och en tex summit 800 xp i lössnö? för när väl testerna har gjorts dom här årena dom senaste 3-4 så har det alltig handlar om skidoo arctic och polaris. aldrig sett yamaha i nån topplacering när dte gäller mountain segmentet. men du kanske tycker att framkomligheten borde vara bättre på en maskin som väger 50 kg mer än tex en xp 800 på bara 198 kg med samma effekt.:stupid:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, framkomligheten på en Larven på 12hk är ju gigantiskt mycket bättre än en Yamaha SRX 440 med 110hk. Var det din poäng eller är det så att du läser för mycket skotertidningar utan att tänka själv? Ockelbo Trioman med 19hk är en otrolig snömaskin trots att den väger mycket den med. Återkom med strukturerat resonemang som stöder din tes.

MIN poäng däremot är att jag tycker att testerna visar ingenting som kan beläggas i siffror. När man väl gör det blir svaren inte lika självklara, tex i faktiska tider på slingor osv. Är det en slump tror du?
 
B

Biosteel

Tja, framkomligheten på en Larven på 12hk är ju gigantiskt mycket bättre än en Yamaha SRX 440 med 110hk. Var det din poäng eller är det så att du läser för mycket skotertidningar utan att tänka själv? Ockelbo Trioman med 19hk är en otrolig snömaskin trots att den väger mycket den med. Återkom med strukturerat resonemang som stöder din tes.

MIN poäng däremot är att jag tycker att testerna visar ingenting som kan beläggas i siffror. När man väl gör det blir svaren inte lika självklara, tex i faktiska tider på slingor osv. Är det en slump tror du?


känns som dåliga jämförelser du gör om man ist tar mitt exempel där båda är lössnö maskiner. har själv kört en rx1 mountain och va inte alls imponerad så nu pratar jag av egen erfarenhet. har själv ägt en M7 och skulle välja den alla dagar i veckan för när det gäller djupsnö så har inte yamahan nånting att säga emot. men visst jag har aldrig kört en motor som har gått så fint o tyst som yamman så pluspoäng för de får den men inte för djupsnö egenskaperna.
 

azaz3l

Medlem
5 nov 2008
12
0
1
Säfsen
känns som dåliga jämförelser du gör om man ist tar mitt exempel där båda är lössnö maskiner. har själv kört en rx1 mountain och va inte alls imponerad så nu pratar jag av egen erfarenhet. har själv ägt en M7 och skulle välja den alla dagar i veckan för när det gäller djupsnö så har inte yamahan nånting att säga emot. men visst jag har aldrig kört en motor som har gått så fint o tyst som yamman så pluspoäng för de får den men inte för djupsnö egenskaperna.
Hur tusan körde du fast rx1:an? gjort det engång och då stog det ett trä i vägen och 1m puder så backen var ju inte så mycket att hänga i granen :p Men den går inte att köra som en 2-takt då kommer man aldrig komma överens med den.

Nej största nackdelen med rx1:an är resevdels mängden tror det är därför den alltid är arctic cat polaris och lynx... dom håller gör inte yamaha, då menar jag inte motorn för den håller.:beer:

ps polarens sx viper (som det var inte inte mountain max) körde fast före mig :hahaha: han har inte kvar den längre :rock:
 

azaz3l

Medlem
5 nov 2008
12
0
1
Säfsen
För att svara på ursprungsfrågan nu när man har fått 100 mil på mätaren sen inköpet. Rx1 mountain funkar utmärkt på led mjuk och fin minst lika skön som 660 touringarna och urkul på lek bra balans och ork i motorn, men byt till större skidor inte bara belag utan riktiga skidor ska få på arctic cats bredskida som sitter på bearcaten för lite mer bärrighet har en förmåga av att sjunka lite väl djupt med fronten ibland.

tip of the day: akta bärarmarna.
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
känns som dåliga jämförelser du gör om man ist tar mitt exempel där båda är lössnö maskiner. har själv kört en rx1 mountain och va inte alls imponerad så nu pratar jag av egen erfarenhet. har själv ägt en M7 och skulle välja den alla dagar i veckan för när det gäller djupsnö så har inte yamahan nånting att säga emot. men visst jag har aldrig kört en motor som har gått så fint o tyst som yamman så pluspoäng för de får den men inte för djupsnö egenskaperna.
rx1an spinner upp dig på läktaren
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Biosteel verkar ju har stora behov av att hävda sig. Hur bra och var du tar dig fram sitter ju i föraren. Sen det som skiljer Yamahaägare från t ex arcticnissar är att vi gillar att veta att en orörd yamahamotor går och går och går och går och går.....osv.
Sen ang tester så märker väl varenda svensson att det råder en stor avundsjuka på Yamahas 4-takts motorer. Sen att man t ex ger nytro rtx se dåliga betyg på dämpningen "för avancerad" säger ju en hel del om testarnas ofantligt stora hjärnor? Kanske bästa fjädringen som suttit på en originalmaskin någonsin.

Sen till er som gnäller om vikten. Visst vikten spelar roll på en skoter. Men se t ex dooarnas XP TNT -08 som skulle va så vansinnigt grym och inte väga något. Nej det gjorde den inte heller, men vad hände om du ställde dig för hårt på fotstegen eller körde för fort över isen. Jo drivaxeln flög i bitar och chassit vek sig på mitten.
Jag personligen går hellre en extra dag på gymmet och orkar lyfta min "tunga" skoter som i alla fall sitter ihop i en bit efter en dag på leden...

Till trådskaparen så tror inte jag heller dock på en RX1 mountain -03 eller 04.
Tänker man på soppaförbrukningen och kör lååångt på en säsong så skulle jag för det priset rekomendera typ en Vector mountain -05.
Annars får man ju en rolig maskin i Lynx rave 600 -06 eller RE 600 -07. För ~60k. Dock drar dom ju lite mera soppa.
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Men om trådskaparen hade haft råd o köpa en Apex mountain 07/08 då funkar en sådan till de han var ute efter? Frågar för ja e lite sugen på en sådan själv