F5 vs Ski doo 600 sdi

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Nyss inköpt mig en f5a, som total amatör med motorer och skotrar gjorde jag ändå ett försök. Körde en 600 sdi häromdagen och den svarade bra mk fortare på gasen. När jag dammar på med min så "svarar" gasen på allvar efter 0.5 sek. Men på högre varv kommer den igång direkt och är rapp. Är det sdi motorn i polarens som gör att gasen har så otroligt låg responstid?


mvh
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Lynxen har insprutning, din maskin har förgasare. Sen är det mer effekt i Lynxen än i din.
Med detta sagt: F5:an ska vara ganska rapp. Det kan ju vara felinställda förgasare men också en kärvande variator, eller för lågt inslagsvarv. Kan du kolla vad det ligger på?

Svårt att säga mer än "din bör kännas rapp" för så är det. Får gärna komma med fler detaljer!
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Den blir rapp som fan bara man "väntar". Den är mer än rapp för min nivå. Jag lär mig eftersom. Trycker jag 1/3 gas direkt så tar det 0.5 sek EFTER att den börjat rulla innan den sticker iväg som ett skott. Som sagt kan vara en inställningsfråga. Sedan när jag stannat maskinen så ligger den på ganska höga varv (cirka 3.100), men när man petar i choken och ur lägger den sig på 2000 varv.

mvh
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Din maskin verkar vara lite snålt bestyckad på lågfart.

Upp ett snäpp på lågfartsmunstyckena!

Både tomgångsproblemet och gasrespons borde bli bättre av det.
 

snopro09

Aktiv medlem
15 jul 2009
58
0
1
lima
jag har själv tävlat mellan dom två skotrarna och får du f5an att bli ricktigt bra ställd i varriatorn så har den inte en chans .