F6 Eller F7 ?

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tjena har nu bestämt mig för att nästa skoter blir en arctic cat.
Åkt Yamaha innan. Senaste var en Sx700.

Men då till frågan! Hur ställer sig en F6 mot en F7a ?
Motorn är såklart värre. Men chassie.boggie,dämpare hållbarhet motor? Kolvbyten? etc Vad är skillanden??

Tänkte satsa runt års 04-05.. Vet att f7an är svår och få tag i med back.

Hur funkar de att göra skidres med en f6a. verkar inte va nått problem med en F7a ialf.

Tacksam för alla svar.:)
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Tjena har nu bestämt mig för att nästa skoter blir en arctic cat.
Åkt Yamaha innan. Senaste var en Sx700.

Men då till frågan! Hur ställer sig en F6 mot en F7a ?
Motorn är såklart värre. Men chassie.boggie,dämpare hållbarhet motor? Kolvbyten? etc Vad är skillanden??

Tänkte satsa runt års 04-05.. Vet att f7an är svår och få tag i med back.

Hur funkar de att göra skidres med en f6a. verkar inte va nått problem med en F7a ialf.

Tacksam för alla svar.:)
Jag har just köpt mig en F7 och är supernöjd efter första svängen idag :)

Jag valde en F7 05 för att få fox Float dämparna och för att få det hållbare chassit :)
Dessutom så har dom fler boggie hjul som gör dom lite stabilare.
F7orna är svår att få tag på med back ja, då dom kostade ca 7 tusen som tillbehör.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kan bara se två anledningar att ta en sexa före en sjua.

1. om man vill tävla i 600 klassen.

2. att sexan skulle kunna vara billigare.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Jo F6an är väll lite billigare plus att de finns rätt många med back.
Ingen som har en F6a som kan berätta om den istället?
Jag har F6, men har den ute här på forumet för att bytas/säljas bort.

Det är den bästa skoter jag haft utav alla korta jag haft.

Den går bra i snön, helt otroligt igentligen, men mycket tack vare annan matta/boggie än alla andra 325*35*35 matta.

Min är en 2006, sista snygga :eyebrows:

Vet inte vad jag skall säga om den, men den är skön att åka på, har ett bra klipp, hänger på mina kompisar med 800or utan problem, kör ifrån dom oftast när det blir ospårat. Hållbar till tusan, dock är inte jag nån som hoppar med skotern.

Jag skall byta/sälja min för att skaffa en F7, bara för att jag kör 99% i fjällena, och skall man bestiga fjälltoppar i tung snö, då blir 600 lite klen tycker jag.
Men för dom som kör allround eller mer hemma än i fjällena så räcker F6 till hur länge som helst.

Enda jag modiferat är fuelreducer på soppaslangen till spridarna.
Vanligt bland F åkare har jag sett här på forumet.

Hur än du väljer så får du en kanon skoter, men skall du åka uteslutande fjällåkning ospårat så kan en F7 vara att föredra, annars F6 för bättre ekonomi/inköp etc.
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Jag har F6, men har den ute här på forumet för att bytas/säljas bort.

Det är den bästa skoter jag haft utav alla korta jag haft.

Den går bra i snön, helt otroligt igentligen, men mycket tack vare annan matta/boggie än alla andra 325*35*35 matta.

Min är en 2006, sista snygga :eyebrows:

Vet inte vad jag skall säga om den, men den är skön att åka på, har ett bra klipp, hänger på mina kompisar med 800or utan problem, kör ifrån dom oftast när det blir ospårat. Hållbar till tusan, dock är inte jag nån som hoppar med skotern.

Jag skall byta/sälja min för att skaffa en F7, bara för att jag kör 99% i fjällena, och skall man bestiga fjälltoppar i tung snö, då blir 600 lite klen tycker jag.
Men för dom som kör allround eller mer hemma än i fjällena så räcker F6 till hur länge som helst.

Enda jag modiferat är fuelreducer på soppaslangen till spridarna.
Vanligt bland F åkare har jag sett här på forumet.

Hur än du väljer så får du en kanon skoter, men skall du åka uteslutande fjällåkning ospårat så kan en F7 vara att föredra, annars F6 för bättre ekonomi/inköp etc.

Hej tack för info =) Jag kör ungefär 70%led så då är en f6a inte fel alltså =) Är dom resvänliga dom med? ska kika på din nu :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag personligen skulle aldrig köpa en F6:a då jag tycker om effekt , när modellerna dessutom har samma svängmassa och väger lika mkt blir ju valet ännu enklare
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
jag personligen skulle aldrig köpa en F6:a då jag tycker om effekt , när modellerna dessutom har samma svängmassa och väger lika mkt blir ju valet ännu enklare
Okej. Jo samma här klart man gillar effekt =) hade tänkt handla i vår/sommarn. då kanske man få tag i en 05ans F7 för ett bra pris? eller vad tror du? är 04ans chassie klent eller? ska ja satsa på en 05a tycker du
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
-05 har diamonddriven och en kanske inte lika bra sekundärvariator som satt i -04án som oxå har ett kedjehus.
Chassiet är väl detsamma på dessa 2 årsmodeller som jag förstått det hela men -05 har en bättre dyna.
-06 fanns även F7R då med kedjehus och standard back men då är det kanske lite utanför budgeten..
men PMá odysse dina funderingar så kan han säkert hjälpa dig..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Okej. Jo samma här klart man gillar effekt =) hade tänkt handla i vår/sommarn. då kanske man få tag i en 05ans F7 för ett bra pris? eller vad tror du? är 04ans chassie klent eller? ska ja satsa på en 05a tycker du

700:an är dessutom mera lätttrimmad , jag skulle försöka hitta en fin 04:a å sen byta dyna , själv har jag boss dyna på min å då känns 06:ans gammal, låg och mjuk i jämförelse , jag sålde men 05 i vinter för 45 000 , bytta kolvar , nya variatorer , dubbad , boondocker , Koso egt mm , nybromsad 145 hp (ca 15 mer än org) inge bludder och "låg" bränsleförbrukning , han sa senast i fre hur nöjd han var :) ....

men bäst kanske att låta skick å pris avgöra , byter man till Z1 rullarna i sekundären å nytt lager så blir det bra
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
700:an är dessutom mera lätttrimmad , jag skulle försöka hitta en fin 04:a å sen byta dyna , själv har jag boss dyna på min å då känns 06:ans gammal, låg och mjuk i jämförelse , jag sålde men 05 i vinter för 45 000 , bytta kolvar , nya variatorer , dubbad , boondocker , Koso egt mm , nybromsad 145 hp (ca 15 mer än org) inge bludder och "låg" bränsleförbrukning , han sa senast i fre hur nöjd han var :) ....

men bäst kanske att låta skick å pris avgöra , byter man till Z1 rullarna i sekundären å nytt lager så blir det bra
45 för den skotern hade ja gärnat betalat =) Okej Men de är alltså inga mer förstärkningar i 05an chassie än 04an om ja fattar de rätt? Är fjädringen bra på dom? fox float kom väl inte först 05? Åker mest led som sakt inte precis dom slätaste:p

byter man till Z1 rullarna i sekundären å nytt lager så blir det bra??? :)

Tack för alla svar