Blinkar det något på check engine?
Om inte, dra isär en ensammen gul kabel som kommer från vattentempgivaren.
Blinkar det då?
Inte? Då har du, till att börja med, en check engine-funktion som inte fungerar.
Sen börjar felsökningen.
Börja den lätta vägen:
- Kolla stiften (går den fett, rätt gap 0.45mm, osv)
- Kolla APV med hänseende på "sticking", sotavlagringar, wire-spel (34.5 mm), bruten wire, drar APV-motorn runt vid 7200+ RPM, osv
- Spraya lite startgas vid insugsgummin och axialtätningar för att upptäcka ev. läckage där den drar tjuvluft
- Kolla kompressionen. Under 100 psi skulle göra mig grovt misstänksam. Viktigast är att det är något sånär lika på båda sidor
- Är helgrå och helsvart kabel från ECUn ihopkopplade? Är Ethanol switchen och de ska vanligtvis vara ihopkopplade.
Sen finns det lite mer krångligare saker att kolla:
- Att allt ser schysst ut med tändningen (Ohm-mät allt och kolla timing key, så att den är intakt)
- Funktionerar reed-ventilerna som de ska?
- Ligger TPSen rätt?
Eller så tar du isär allting, rengör/inspekterar och monterar varsamt tillbaks allt (+ ev. nya grejor).