F6 på etanol

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Är väl i skotrar överlag. Hur är det att köra på etanol? Är det ens någon effekt skillnad när man inte kör med t.ex turbo?
Ska gå att köra på min om man startar om ecu. Något som går att testa utan att grejorna går sönder?

tacksam för svar till alla er som har kört med etanol!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Går inte.

Tidiga firecat hade en knapp på konsollen "ethanol /regular". Senare har en sladd nere på ecun man ska dra isär för samma resultat.

Det är ej menat att köra på ren sprit.

Bensin med etanol inblandning var väll tanken från fabrik.

Du ska tanka 95/98 oktan. Och knappen ska vara på regular/sladden ska ej dras isär.
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Okej, tack för svar. Får nöjja mig med det då. Hur är det med om man tillsätter oktan. Vet att bror har kört på en tillstats till över 105 oktan. någon du känner av effekt mässigt?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Det finns inget tillsats som ökar okt mer än 2,5okt och den är dyr. Jag har läst alla tester om oktanhöjande medel och ingen håller vad de lovar. 9 av 10 tillsatser som påstår 5okt höjning ger bara 0,5 okts höjning inte ett skit med andra ord.
Tuelen funkar däremot helt säkert ex om man häller i 20% kan det ge ca 3okt höjning. Mer % tuelen ger i de flesta fall inte mer okt men det rör sig om 15-30% inblandning. Tueln är giftigt och svårt att få tag i billigt så det är inget att hålla på med.

Billigaste racebränslet är att helt e-85 konvertera motorn för det motsvarar 103 okt bensin i spikmotstånd. Men då behövs specialolja (för tvåtaktare) som klarar sprit typ Klotz.
Kör man däremot 4takt skoter med turbo är det mindre risk för skärning med e85 vs en tvåtaktare på e85. Det finns motoroljer som är anpassade för e85/sprit till 4takt också.