F7 goes F/M 7 :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Mjo nu inför vintern ska jag fixa till skotern lite hade jag tänkt.

Blir mer ett lågbudget projekt då min ekonomi säger stopp.
Så istället för att köpa en ny så ska jag fixa till den jag har hade jag tänkt.

Det som ska göras på min F7a är:

*Förlänga till 151tum/51mm (Inköpt) tack till k-len för en smidig affär.
*Kapa mattan till rätt bredd.
*M7 drevning

*Fixa till framvagnen då den har fått en smäll (inköpt) Dock ska hela fram vagnen målas orange då F7 loggan har orange i sig, tänkte att det skulle passa.

*Försöka sig på att förlänga tunneln.
*Antingen lämna in skotern på linjering eller försöka fixa själv. Då den tog 2-3 remmar för mig i vintras på ca 100-130 mil.

*Om min ekonomi tillåter blir det nya skidor. ca eller slp ?
*Flytta ner boggin fram för mindre skidtryck för orginal är way to much..
*Sen smått å gott som ny dd olja, nytt soppa filter, meshtyg på huv.

Sen så tillkommer det kanske något mer också.

Bjuder väl på en bild här från i vintras till och börja med så kommer det mer bilder sen.

tack å bock.

 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
köp dig en variatorlinjal istället och linjera själv, är mycket lättare än man kan tro +att det är bra att kunna då alla maskiner behöver linjeras ...
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag gjorde en jigg från två m bärarmar sen kapade jag orginalen så dom passa i jiggen sen svetsa ihop.
Styrstagena kapade jag å gänga ny gäng. Flotarna kortades 2cm det fixades i samband med renovering.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att smala av framvagnen är en bra mod, som bunken säger, om det är tänkt att bli en "renodlad", djupsnömaskin. Har själv gjort det på många maskiner (bl.a. en av mina förlängda F7or), men ska du ha den till lite blandad körning skulle jag inte smala av den.

Ha kvar orginalbredden så har du lite av "hcr"/"CF" stuk på den. F7an lyfter skidorna nog mycket i kurvorna, då det alltid varit ett känt "problem" på dem. Att korta a-armarna bidrar till extra vinglighet på ledåkning.

Men som sagt, detta är OM du ska ha maskinen till annat än djupsnö. Skall du bara vara utanför leden så skall du för all del korta armarna.

Måste själv bredda mina a-armar till vintern, även om den vart mkt roligare djupsnö, blev den FÖR vinglig de gånger man kör på led/hårdare före.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
köp dig en variatorlinjal istället och linjera själv, är mycket lättare än man kan tro +att det är bra att kunna då alla maskiner behöver linjeras ...
Jo det är ju sant , funkar ett eftermarknads verktyg eller ska man gå till ÅF ?

Jag gjorde en jigg från två m bärarmar sen kapade jag orginalen så dom passa i jiggen sen svetsa ihop.
Styrstagena kapade jag å gänga ny gäng. Flotarna kortades 2cm det fixades i samband med renovering.
Lät nästan för svårt för mig då jag inte är allt för händig haha :)

Att smala av framvagnen är en bra mod, som bunken säger, om det är tänkt att bli en "renodlad", djupsnömaskin. Har själv gjort det på många maskiner (bl.a. en av mina förlängda F7or), men ska du ha den till lite blandad körning skulle jag inte smala av den.

Ha kvar orginalbredden så har du lite av "hcr"/"CF" stuk på den. F7an lyfter skidorna nog mycket i kurvorna, då det alltid varit ett känt "problem" på dem. Att korta a-armarna bidrar till extra vinglighet på ledåkning.

Men som sagt, detta är OM du ska ha maskinen till annat än djupsnö. Skall du bara vara utanför leden så skall du för all del korta armarna.

Måste själv bredda mina a-armar till vintern, även om den vart mkt roligare djupsnö, blev den FÖR vinglig de gånger man kör på led/hårdare före.
Kör mest utanför leden , använder bara leden som en transport sträcka till dit man ska köra utanför.
Men tror jag klarar mig i vintern med att köra orginal bredd på framvagnen..

Men om jag skulle komma över en M7 framvagn komplett , skulle den passa rakt av på F7an , eller är det olika fästningar ?


--

På tisdag börjar första skruvningen i skotern då jag har främmande tills imorgon kväll , därför det inte har blivit något uppdatering eller bild. :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Det är samma infästning på f cf och m. Du behöver inte smalna framvagnen om du har "normala" skidor men när jag montera c&a pro mtx då vart det tungt å bryta. De va då varva ja upp rondellen!
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jo det är ju sant , funkar ett eftermarknads verktyg eller ska man gå till ÅF ?
jag har ingen erfarenhet av eftermarknadslinjaler då jag endast köpt 1 original, och den har då hållt sig rakt och fin ett par år ... köp en och dra iväg ett pm om du känner dig osäker, men som sagt, det är väldigt enkelt och går fort ...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag linjerar med en vanlig står linjal. Skall man köpa linjaler för varje skoter man äger blir det oändligt många linjaler till slut.

Köp en kraftig stål linjal och linjera med den och ett bra skjutmått. Funkar bra
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jag linjerar med en vanlig står linjal. Skall man köpa linjaler för varje skoter man äger blir det oändligt många linjaler till slut.

Köp en kraftig stål linjal och linjera med den och ett bra skjutmått. Funkar bra
då gäller det att få fram måtten på sidoförskjutningen till varje motor ...
ski-doo kör med 10mm stål linjan och där är måtten lätt att hitta, har iof inte sökt mått till A-C eftersom jag har linjal men det kanske är lika lätt? sen passar linjerna till rätt många maskiner gällande A-C .. nya chassiet vet jag dock inget om ..
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har idag varit i garaget och skruvat lite och jävlats!
Hann inte så mycket idag då det jävlades mest...

Skulle ta lös locket till daimond driven men nog fan är det 2 torx där som vägrar lossna så i slut ändan så vart dom rund, så har ett problem nu att få lös dom två.
Men annars så togs boggin ut istället, där måste det bytas 2 stycken lager + nya slides (beställda) och det ska in ny fett där nästa gång.

Mattan skulle egentligen kapas idag men efter att 2 blad från tigersågen gav upp efter ca 30cm kapande så gav jag upp iden med att använda tigersågen.
Sen så hade jag för liten cirkelsåg så det gick inte heller. Så imorgon ska det inhandlas 180ś kapskivor till rondellen!

Annars så gick väl allt hyvsat :)

Några bilder från dagen:





Och en bonus bild på brorsans tripple :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag linjerar med en vanlig står linjal. Skall man köpa linjaler för varje skoter man äger blir det oändligt många linjaler till slut.

Köp en kraftig stål linjal och linjera med den och ett bra skjutmått. Funkar bra
Du råkar inte ha måtten man behöver för att kunna linjera den själv ?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
eftersom du ändå ska byta matta måste du bort med diamond driven, så ta bort den, sen när den ligger på arbetsbänken är det nog lättare att få loss dom 2 skruvar som tjorvar i locket!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Arctic cats orginal linjaler är raka. Det enda som ska räknas ut är hur långt ut/in variatorerna skall stå till varandra. Både på DD maskiner och äldre kedjehusmodeller. Så en vanlig linjal funkar utmärkt. Är däremot mitorkuddarna slut så får man kompensera lite. Vet att det finns nån tabell någonstans för det där, men inget jag använder mig av.

Jag tror jag hade 3mm sneställning motor på både F7an och M8an. Cc måtten mellan variatorerna ska ju också vara rätt såklart. Men chassiet och upphämtningar ska vara väldigt slut innan detta påverkas.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Arctic cats orginal linjaler är raka. Det enda som ska räknas ut är hur långt ut/in variatorerna skall stå till varandra. Både på DD maskiner och äldre kedjehusmodeller. Så en vanlig linjal funkar utmärkt. Är däremot mitorkuddarna slut så får man kompensera lite. Vet att det finns nån tabell någonstans för det där, men inget jag använder mig av.

Jag tror jag hade 3mm sneställning motor på både F7an och M8an. Cc måtten mellan variatorerna ska ju också vara rätt såklart. Men chassiet och upphämtningar ska vara väldigt slut innan detta påverkas.
nu hänger inte jag med, eller så är det alla förbannades kolvbyten i skidoon under sommaren som förvirrat mig men ... arctics linjaler är inte raka? iaf inte dom jag beställt från arctic-cat återförsäljare i usa ... med dom jag har mäter man iaf in sidoförskjutningen direkt med linjalen, sen får man använda skjutmått för att kontrollera sneställningen och minns jag inte helt galet så körde jag med 1-1.5mm sneställd . nu har jag bara haft å göra med årsmodeller mellan 05-11 att göra med!

men om du inte vet vad sidoförskjutningen ska vara, hur kan du då linjera variatorerna med en rak linjal?

edit: ursäkta för att vi är OT nu mongooid .. känns nästan som att det behövs en ny tråd för att reda ut dehär om det inte klarnar för mig när jag inte är nyvaken längre ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
nu hänger inte jag med, eller så är det alla förbannades kolvbyten i skidoon under sommaren som förvirrat mig men ... arctics linjaler är inte raka? iaf inte dom jag beställt från arctic-cat återförsäljare i usa ... med dom jag har mäter man iaf in sidoförskjutningen direkt med linjalen, sen får man använda skjutmått för att kontrollera sneställningen och minns jag inte helt galet så körde jag med 1-1.5mm sneställd . nu har jag bara haft å göra med årsmodeller mellan 05-11 att göra med!

men om du inte vet vad sidoförskjutningen ska vara, hur kan du då linjera variatorerna med en rak linjal?

edit: ursäkta för att vi är OT nu mongooid .. känns nästan som att det behövs en ny tråd för att reda ut dehär om det inte klarnar för mig när jag inte är nyvaken längre ;)

Du menar rätt precis som jag menar, men det blev fel ändå. Det jag menar är att det är raka på det vis att du får mäta snedställningen själv, linjalen är inte "sneskuren". Linjalerna som man köper från fabrik är såklart skurna för att direkt ha rätt "sidoförskjutning" (som du kallar det) mellan variatorerna. Absolut, det har du så rätt i.

Det jag menar är som sagt att sidorna som ligger an mot variatorerna är raka, på båda primär och sekundär. Altså inte sne vid primären för att underlätta vid "sneställning".

Vet man hur bred remmen är till maskinen, så är det ganska lätt att räkna ut var inre primärskivan och yttre sekundärskivan skall ligga i förhållande till varandra, blir rätt självklart då man står och tittar på det hela. Eftersom innerskivan på primären är fast, och ytterskivan på sekundären, så skall det rymmas en "remm-bredd", mellan nedre delen av innerskivan på primären, och överdelen av ytterskivan av sekundären.

Blev lite luddigt, men jag antar att du förstår tänket.

Vet man som sagt hur bred remmen är, så är det bara mäta mellan innerskivan på primären, då den alltid är stum med motorn. Resten skall linjera med den.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Var i garaget idag igen och tog lös DDn som jävlades med mig sist och mattan tog jag lös helt.
Dock jävlades drivaxeln med mig en hel del..
Sitter det nån låsring nånstans som jag har missat att ta lös? För jag fick inte lös axeln från mag sidan.
Fick lov att skruva lös bromsen inifrån tunneln och sen trycka axeln mot magsidan för att kunna ta ut mattan.. :/

Igår så for jag till Inlandets i lycksele och köpte packningar till avgasportarna samt nya slides!
Stort tack till inlandets som öppnade upp fast dom hade hunnit stänga!

Nästa gång ska mattan kapas klart samt monteras dit.

Har en 35mm F7 matta till salu nu ifall någon är intresserad, några helkammar borta och några sidokammar!
Kan skickas direkt jag ser att det funkar med den kapade mattan.

Här en bild på packningarna och nya samt gamla slides
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
nån som vet om skenorna från en M boggie skulle funka med min boggie eller är det mycket jag måste göra om ?